lördag 19 september 2009

Varför detta hat mot religion?

Alltså. Till att börja med: jag är kristen. Det syns inte på mig precis (mer än att jag kan ha ett halsband med ett litet kors ibland, so what liksom?), det påverkar inte min vardag, det påverkar inte min personlighet. Det enda det gör är att innebära att jag tror att gud finns och att Jesus var hans son. Det är allt det är.

Kyrkovalet är imorgon. Jag ska ju till syster i skåne, så jag kommer alltså inte gå och rösta. Annars hade jag gjort det. Inte för att jag är 100% insatt, men jag skulle ändå röstat på Kristdemokraterna. De hade i alla fall bra åsikter vad gällde homosexuella-äktenskaps-frågan.

Nu till poängen: överallt på internet florerar nu forum där folk skriver hur mycket de hatar religion, hur den är roten till allt ont, och hur mycket de ogillar alla som ens tänker intressera sig såpass att de går och röstar imorgon. Jag förstår inte. Jag går inte runt och hatar alla ateister dagligen? Inte heller går jag runt och hatar muslimer, judar, buddhister, hinduister eller några andra religiöst troende. Vad är vitsen med det? Jag tror väl på mitt sätt, och alla andra tror på sitt sätt.

Ja, för närvarande är andelen religiöst troende i sverige väldigt låg, vi är vad som kallas ett segregerat land. Vilket innebär att ateism är normen här. Men aldrig någonsin i historien tror jag det har funnits så många ungdomar som tar livet av sig för småsaker, så många människor som glider in i depression och så många som har ångest över att de inte åstadkommer saker i livet. Jag tänker inte säga att det är fakta. Det är min uppfattning. Man känner att man slösar bort livet, att det inte är värt så mycket (hallå, ta livet av sig för att ens 13-åriga pojkvän inte älskade en för evigt ,som han sa för en vecka sedan? .. vad fasen hände med livsviljan..?).
Jag tror att man behöver något att tro på. Sedan om detta är en religion eller en ideologi eller något annat, så spelar det ingen roll. Alla kan själva välja vad de tror är sant, men alla behöver Något. Därför är att tro att man inte ska tro på något det sämsta man kan göra. Vad har livet då för mening?

Min stora fråga är varför alla ateister lägger så frukstansvärt mycket tid och engagemang på att omvända troende? Okej, ni är övertygade om att gud är fånerier och ni ser att vi är helt ute och cyklar i våran världsuppfattning. Men vet ni vad? Vi är Också helt övertygade om att Gud finns och att ni är helt ute och cyklar. Men ni får göra som ni vill, jag respekterar eratt sätt att (inte) tro. Spela roll vad ni tror på liksom, så länge ni beter er hyggligt har jag inget att klaga på. Tro är personligt. Och jag gör ingen skada även om jag är kristen, så vad är det för fel på att jag är det? Jag förstår inte..

Det enda kristendomen påverkat mig i är att lära mig att "så som du vill att andra ska göra för dig, så ska du också göra för dem" och att "vända andra kinden till". Är det dåliga saker? Är det detta som ni vill kalla "roten till allt ont" ?

Nej, jag fattar verkligen inte.. är det något som leder till osämja så är det eran enträgna kamp för att försöka ändra våra helt ofarliga åsikter.. fö inte är det det att vi är troende i sig som gör det =)

5 kommentarer:

Anonym,  19 september 2009 kl. 20:28  

Det är jätteviktigt att du röstar så vi får in några kristna i kyrkans ledning! Kyrkan styrs nämligen idag till 80% av partipolitiker varav många är ateister.

Kristna och kyrligt engagerade hittar du i FRIMODIG KYRKA, därför tänker jag rösta på dom!!

Johanna 20 september 2009 kl. 09:23  

"Jag förstår inte. Jag går inte runt och hatar alla ateister dagligen?" Påminner mig om något religionsläraren sa om katoliker och protestanter; "Det är ju inte så att de slår ihjäl varandra varje gång de ses." ;) Men jag är med dig, du får la tro på Gud om du vill fastän jag bara gör det vid väldigt speciella tillfällen XD
Vem är det förresten som tog livet av sig pga den 13-åriga pojkvännen? Visar bara på hur låg självkärleken är i vårt lilla land......

Anonym,  20 september 2009 kl. 18:24  

KD är ju motståndare till homovigslar. Varför tycker du inte att man ska få gifta sig i kyrkan, om man är troende kristen, bara pga att man råkar vara kär i någon av samma kön? Hur många är inte de par som inte är troende men som ändå gifter sig i kyrkan?

Ingemar 20 september 2009 kl. 22:27  

Mycket intressant inlägg! Nu tror jag förvisso inte att särskilt många ateister hatar religiösa, däremot finns säkerligen många som - liksom jag - stör sig på religionsfenomenet som sådant.

Ska man tala om hat riktat mot religionsutövare, så misstänker jag att majoriteten med sådan inställning återfinns bland andra religionsutövare. Man behöver inte gå långt tillbaka i historien för att hitta sådana exempel...

Om religioner endast handlade om positivt klingande kärleksbudskap så skulle rimligtvis ingen irritera sig på dem, men nu innefattar ju religionerna vanligen betydligt mer än så.

Orsaken till tankar om religionen som "upphov till allt ont" kan nog delvis komma från religionernas högfärdiga sanningsanspråk, samt det faktum att många religioner uppmuntrar till världsfrånvändhet och vetenskapsfientlighet.

Ditt inlägg väcker många intressanta frågor rörande den allmänna synen på ateism, religion och religionskritik. Jag tror bestämt att den får bli underlag för ett kommande inlägg på min egen blogg.

Tack för inspirationen!

Anonym,  17 juli 2011 kl. 02:30  

Något jag stör mig på med religion är att intelektuella människor(som du själv) tror på saker så som ett liv efter döden vilket för mig är helt ofattbart. Dock föredrar jag att människor tar till sig en religion framför att de tar till sig en ideologi som de röstar och handlar efter utan att egentligen veta något om. Där emot så hyser jag ett starkt hat mot människor som faktiskt tar sin religiösa övertygelse så långt att de allvarligt skadar andra människor i religionens namn. Att krig startas och mord begås p.g.a något jag själv anser endast vara sagor upprör mig något enormt vilket jag tror du förstår.

Slutligen vill jag säga att jag faktist själv känner mig lite vemodig. Jag ser människor som ägnar sina liv åt en religion eller politisk ideologi. Ibland önskar jag att jag hade varit riktigt korkad så att jag kunde slåss för en extrem ideologi och bara följa mina ledare. Det känns såklart bra att förstå mer än andra men samtidigt så känns det som att livet som religiös skulle ha en större mening. Jag kan tänka mig att om gud finns och är allvetande så måste han vara näst intill deprimerad eftersom han inte har något mer att slåss för eller lära sig. Det är värt att tänka på.

/Kalle

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP