söndag 20 september 2009

Religion är ett hett diskussionsämne

Faktiskt, mitt under tiden jag satt och skrev mitt förra inlägg så kom det en ny kommentar från herr Ingemar. Hans kommentar var rätt så lång, så vill ni se den får ni fint söka er bakåt i bloggen själva =) Det är inte svårt att hitta ^^

Jag vill börja med att tacka för det otroliga berömmet det innebär att bli kallad för inspirationskälla, och för att väcka intressanta frågeställningar. Det gladde mig väldigt!

I övrigt vill jag kommentera ett citat:
"Om religioner endast handlade om positivt klingande kärleksbudskap så skulle rimligtvis ingen irritera sig på dem, men nu innefattar ju religionerna vanligen betydligt mer än så.

Orsaken till tankar om religionen som "upphov till allt ont" kan nog delvis komma från religionernas högfärdiga sanningsanspråk, samt det faktum att många religioner uppmuntrar till världsfrånvändhet och vetenskapsfientlighet."

Både ja och nej. Visst finns det ställen i skrifterna som kan tolkas olika av olika personer. Gamla testamentet skriver exempelvis mycket om heliga krig. Men hela NT kom och korrigerade detta med sina kärleksbudskap. Och alla som läser ordentligt inser snart att det är meningen att vi ska lyssna först på NT och sedan på GT.

Men för att komma till vad jag själv anser så tror jag inte att det är vanliga fredliga troende som utgör irritationsmomentet. Jag tror inte ens att många ateister vet hur en vanlig troende beter sig normalt. Därför att det är inte dem som syns vanligen. Det är extremisterna som tar upp all plats i media och som gör sig själva synliga. Därför tror många att muslimer = självmordsbombare och att kristna = abortmotståndare. De med extremast åsikter ges mest plats. Till och med jag kan förstå att folk med denna uppfattningen om vad religion innebär borde hata det som de tror är religionen (som jag alltså tycker är extremisters felaktiga tolkning av religionen).
Hade de bara fått se fler exempel som mig och alla mina likar; vi som faktiskt följer (eller i alla fall försöker följa så gott vi kan) kärleksbudskapet och älskar våra nästa som oss själva, vi som vänder andra kinden till, och vi som behandlar andra väl för att det står i våran heliga skrift - ja då tror jag inte att religionen hade varit så fasligt samhällsförstörande och ond längre ..
Jag vill alltså skylla problemet med hatet mot religionen på alla extremister. De som missbrukar själva ordet religion och förvränger dess egentliga budskap.. det är de som får religionen att framstå från sin värsta sida..

..Men det är ju bara vad jag tycker^^

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP