torsdag 17 september 2009

Hur man får bra betyg!

(eller åt minstone hur Jag får bra betyg.. )

Det finns faktiskt några väldigt enkla krav som måste uppfyllas för att man ska kunna få bra betyg, i alla fall på mitt sätt. Nu orkar jag inte påpeka fler gånger att det säkert finns många sätt att gå till väga på. Så. Mitt sätt tar vi nu =)
(och jag Vet att jag skrivit långt här, men det är läsvärt om du vill ha bra tips!)

Första, och viktigaste, kriteriet:
-Var intresserad!
Alltså, om du inte gillar det som står på de 50 sidorna du bara måste lära dig till provet, ja då kan du läsa om dem 50 gånger var utan att lära dig mer än kanske 10% av det som står där. Du kommer inte läsa, bara kolla på texten, samtidigt som du stressar och tänker "jag måste lära mig, jag måste lära mig" och stirrar dig blind utan att lära dig ett smack. Men har ni någon gång läst en bra bok? En sådan som man fastnar i och bara inte kan lägga ner för den är så jäkla BRA? Från denna boken minns man oftast många små detaljer. Varför? Jo, för att man var intresserad när man läste den!

Ha (eller skaffa) intresse för det du ska lära dig alltså. Går man gymnasiet kan man ju börja med att välja en linje där man tycker ämnena är intressanta. Men alla måste läsa ämnen de inte gillar ibland. Då är det bara att Inbilla sig att man är jätteintresserad! Istället för "åh fy fan, jag måste plugga fysik.." så tar man 2-3 minuter innan man öppnar boken och tänker "okej, nu måste jag lära mig om cirkulär rörelse.. det ska bli intressant att lära mig.. *och så räknar man upp en del saker man tror/vet har med ämnet att göra*". Sedan går man in i det och låtsas att det är jätteskoj och så lägger man alla små detaljer på minnet =)
Intresset är nummer 1, det allra viktigaste!

Annat viktigt kriterie:
-Vet vad läraren vill höra.
Alla lärare är olika individer, arbetar på olika sätt och lägger störst vikt vid olika moment i kursen. Ta tiden till att studera hur lärarna i de olika ämnena arbetar, och anpassa dig efter det. Jag hade en gång en lärare som lade stor vikt vid att man var med muntligt. Fast att jag hatar att prata i klassrummet så tog jag mig tiden till att lära in hela kapitlet vi skulle ha genomgång på utantill innan lektionerna, för att kunna räcka upp handen och säga allting jag visste hela tiden under genomgången. Mvg fick jag för det, jag blev favoritelev resten av läsåret ungefär.

-Var med på genomgångarna/arbeta i klassrummet.
Jo, jag vet, det är jätteroligt att sitta och prata om nya klädinköp eller gårdagens träning, eller den söta killen man såg på stan, med kompisen just precis när det är lektion och läraren står framme vid tavlan och maler. Jag har gjort det. Jag har också låtit bli att göra det och fokuserat på vad läraren säger. Jag har märkt skillnaden. Att lyssna på genomgången besparar dig 70% av arbetet du annars skulle få göra hemma. Då har du mer tid till att repetera alla småsaker som inte riktigt satte sig, istället för att försöka förstå grundprincipen (den kan du ju redan då!). Och arbetar du med uppgifterna du får på lektionen så ökar risken för att du stöter på problemen när en lärare finns till hands och kan lösa dem direkt, istället för att ta dig extra tid när du sitter och nöter hemma.
Dessutom får man mer fritid om man följer detta lilla tipset =)

-Studieteknik.
Alla lärare tjatar om det, jag har lärt mig vikten av det. Man Kan ju alltid sitta hela hela kvällen dagen innan provet och plugga in allt man ska och skriva ett tveksamt vg+ på sin höjd. Men efter 2 dagar till är kunskapen borta igen. Det sämsta är att ämnena oftast bygger på kunskaper man redan har, så har man tappat bort dem måste man alltså lära sig dem En Gång Till. Studieteknik innebär att börja kanske 1-2 veckor innan provet och bara skumma igenom texten en dag. Nästa dag kollar man nogrannare och för anteckningar över det viktigaste. Dagen efter det läser man sina anteckningar. Detta upprepar man varje dag ett tag. När man börjar närma sig provet kollar man boken igen för att se om man kan snappa upp något litet mer som kan vara bra att ha. Viktigt dock: anteckna inte för mycket saker! Håll det kort och koncist, skriv i punktform och låt hjärnan minnas vad som skedde runt om orden.
Med denna tekniken kommer kunskapen sitta som fastcementerad på hjärnhinnan. Dessutom får du lättare att förstå fortsatta genomgångar som bygger på detta (som du då redan lärt dig) - då kan du lägga fokus på att förstå det nya istället för att lära om det gamla!

-Minnesknep.
Så otroligt bra att ha! och dom kan vara hur fåniga som helst. Några i klassen gjorde en gång ett minnes-kapacitets-test. Man skulle minnas 16 föremåls placering i ett rutmönster. Jag minndes allihopa. De flesta klarade mellan 8 och 10 stycken. Hur gjorde jag? Jo, istället för att tänka "dalahäst, telefon, snäcka" och så vidare om alla föremål, så la jag ihop dem i korta berättelser rad för rad: "dalahästen ringde en snäcka" - helt absurd mening, men tror ni jag kom ihåg den? Jajjemän! Det funkar. Hur fånigt det än är. Perfekt att använda på glosorna som aldrig vill sätta sig. Hitta en koppling mellan hur det engelska(eller valfritt annat språk) ordet låter och vad det betyder, och kom ihåg det på det sättet!

.. och detta var nog allt tror jag. Det är nyckeln till min framgång. Känn er fria att utnyttja mina tips så mycket ni vill =)
Jag hoppas dem fungerar lika bra för er^^
.. dessutom är det verkligen inte så jobbigt som det verkar! Ju mer av detta man gör, desto mindre arbete känner man att man har, faktiskt!

22 kommentarer:

Anonym,  18 september 2009 kl. 16:05  

Sjukt bra tips :) Ska jag komma ihåg ^^

Anonym,  19 september 2009 kl. 17:52  

kan du inte ge lite tips om hur man pluggar inför ett prov i matte C?

dt vore jätte gööligt :)

Anonym,  7 oktober 2009 kl. 19:39  

Jag älskar dig fick MVG PÅ ALLT!

Anonym,  13 maj 2010 kl. 18:08  

kan du säga hur man ska plugga till ex matte

Anonym,  31 maj 2010 kl. 00:47  

jag gillar hur du stavar till ordet åtminstone och säger att du har bra betyg ^^
annars goda tips! :D

Anonym,  10 augusti 2010 kl. 02:37  

Detta ska min bibel, alltså :D

Frida 3 december 2010 kl. 18:06  

Hej, skulle du kunna förklara hur man får bra betyg i Ensemble? jag är annars bra på musik åså, spela gitarr, bas osv, men just stämmor och annat som har med sång att göra är jag inget vidare på även fast flertalet säger att jag har bra röst och dem tycker att jag borde satsa på sång istället för att larva runt me ett instrument som killarna gör.

Anonym,  7 augusti 2012 kl. 16:23  

Hej Hanna! Jag är en 12 årig tjej som är nervös inför mitt betyg. Det känns rätt okej på alla ämnen förutom SO :-S Så har du några tips till det? Skulle bli jätteglad om du kan hjälpa mig! Hej så länge :-)

Hanna 8 augusti 2012 kl. 20:03  

Hejhej! Gud vad kul att folk fortfarande hittar detta inlägget! (upptäckte precis nu att det hamnar så högt upp när man söker om betyg på google :P)

- Har svarat med nya inlägg tidigare men det känns rätt skevt, så om någon ställer någon mer fråga här så leta bland kommentarerna sen! :) -

Nu till din fråga :)

SO involverar historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap. De första två ämnena handlar i princip om att minnas saker utantill. Geografi är sjukt ologiskt (är inte det lättaste att lära sig enligt mig) men det som fungerar är väl minnesregler i stil med "vi ska äta ni ska laga" (för Hallands floder). Hitta på massor med sådana för att minnas länder, huvudstäder, åar och allt annat kul. Jag lyckades memorera alla länderna i Afrika i grundskolan, genom att göra en lång ramsa och memorera den. Har tappat ungefär hälften av länderna nu (! typ 10 år senare :P).
Historia har den fördelen att det har någon sorts logisk följd om man går in i varje händelse på djupet (han sköt honom, därför förklarade det landet krig mot dem, och eftersom det landet var allierat med fem andra länder blandade de länderna också sig in i kriget). Typ så. Men samma här, för det som inte går att minnas med vanlig logisk följd av händelser, minnesknep!

De senare två (religion och samhällskunskap) handlar förvisso också om att minnas en del regler och lagar osv (så tillämpa tidigare tips). Men här är en stor och viktig del faktiskt att själv reflektera över det man läser. Läraren vill se att du inte bara kan skriva en uppsats där du rabblar kunskap, utan även att du tycker något om det, eller har någon uppfattning om vad ex. reglerna kan ge för konsekvenser för alla som kan tänkas påverkas. Att jämföra med något man själv är van vid är guld värt.
Ex. om du gör ett arbete om något land. Om du skriver hur de går i skolan, passa då också på att göra en jämförelse med hur det är här i Sverige. Typ "Bara 30% av alla barnen i xxx får chansen att gå i skolan, och skolgången består bara av 4 år. De lär sig bara matte och engelska." skulle säkert ge ett g (eller vg med tur, eller vänta, har de ändrat betygsskalan nu? nåja, du förstår). Men fortsättningen "Jag tror att det är väldigt svårt för människorna i xxx att få bra jobb med tanke på deras korta utbildning, här i Sverige måste vi ju läsa både engelska och matte i säkert 10 år innan vi kan det någorlunda! Fast å andra sidan, när så få barn får chansen att gå i skolan, så anstränger de sig antagligen mycket mer för att få bra betyg och lär sig mycket mer på den tiden. Samtidigt är det svårt för landet att utvecklas och komma upp till vår standard när befolkningen inte har någon gedigen utbildning." alldeles säkert puttar betyget över gränsen till mvg.

Ett bra sätt att få idéer till hur man kan reflektera kring saker som man kanske inte är så insatt i är att diskutera med föräldrar. De brukar kunna komma med bra exempel på hur det ser ut på andra ställen (så att man kan jämföra!) eller peka på skillnader och likheter som finns i olika samhällen. Sådana reflektioner och vinklingar är guld värda i SO. För man kan väl säga att visst, läraren vill se att du kan hitta fakta och lära dig saker utantill, men det är jätteviktigt att också visa att man tänker och reflekterar och funderar på egen hand. Det är trots allt det som är tanken att vi ska göra när vi en gång blir vuxna och får rösträtt osv, och faktiskt får chansen att påverka samhället.. :)

Hoppas att dessa tipsen kan vara till någon hjälp i alla fall :)

12 åriga tjejen :-),  12 augusti 2012 kl. 12:29  

Hej igen :-) Tack då jättemycket för tipsen! Men det är en fråga till, är det bra att t.ex läsa om Hitler nu själv innan man gör det i skolan..?

12 åriga tjejen :-),  12 augusti 2012 kl. 12:32  

Skrev lite fel, "så" ska det stå istället för "då" ;-)

Hanna 12 augusti 2012 kl. 15:12  

Hej! Vad kul att jag kan hjälpa till ^_^

Ja, det är jättebra att läsa på om saker man ska studera innan man tar upp det i skolan! Det är en del av riktigt bra studieteknik, som syftar till att "lura" hjärnan till att lära sig lättare. Detta beror på att första gången du hör något nytt och får mycket information på samma gång, så vill hjärnan gärna säga ifrån med "vänta vänta vänta, det här känner jag inte igen! jag fattar ingenting, måste jag kunna det här? Oj vad svårt, jag minns inte, vänta vad sa han nyss? ..." och så hänger man inte med, och minns inte så mycket. Men om man har läst något om ämnet innan får man istället reaktionen "åh, men vänta - det här känner jag igen! det namnet har jag hört innan, var det inte han som... aah, det var på 1500-talet han levde, juste nu minns jag. Jasså, jobbade han med det?" och så har man lurat hjärnan till att känna ett intresse för det man ska lära sig (man är intresserad av det man kan - och om man känner igen något innebär det ju att man "kan" det sedan tidigare), vilket leder till att man får mycket lättare att lära sig mer och minnas en större del av det som tas upp. Så det är absolut en jättebra sak att göra! :)

Dock ska du tänka på att första gången du läser om något så behöver du inte minnas absolut allt (d.v.s. du ska inte känna att något är fel om du glömmer bort över 50% av det du läst efteråt), speciellt inte om ni ska ha en grundligare genomgång om det senare. Som sagt så reagerar ju hjärnan som den gör på ny information, men bara det att du känner igen saken nästa gång du möter den gör mycket för hur lätt inlärningen går :)

12 åriga tjejen :-),  18 augusti 2012 kl. 19:11  

Tjenixen! :-) Än så länge har jag läst om Adolf Hitler. Kan du ge mig några andra förslag som jag kan läsa om?

Anonym,  24 september 2012 kl. 16:36  

Tack för tipsen! :D

Anonym,  4 november 2012 kl. 20:08  

Hej Hanna! Jag är en 12 årig kille som är nervös inför mitt betyg. Det känns rätt okej på alla ämnen förutom engelskan :-S Så har du några tips till det? Skulle bli jätteglad om du kan hjälpa mig! Hej så länge :-)

Anonym,  21 januari 2013 kl. 20:43  

Jag har B på matte fast skulle vilja ha ett A kan jag få tips!

Anonym,  1 februari 2013 kl. 21:44  

Hur får man bra betyg på matte

En 97:a,  12 maj 2013 kl. 18:01  

Hej Hanna!

Jag har läst dina tips om och om igen och de har verkligen hjälp. Jag önskar att du kunnat hjälpa mig med en sak .

Jag undrar om du har några tips på hur man kan få bra betyg i Gymnasiet,
Nästa termin ska jag gå på natur, och är sjuuuuukt orolig.

Snälla hjälp..

Kram.

Anonym,  14 juni 2013 kl. 18:26  

Jag vet att du la upp det här inlägget för längesen, men i alla fall! Jag har alltid haft svårt för matematik, men när jag började typ femman så började jag fatta mer. Jag ska börja åttan efter sommar, och jag har bara E i matematik (det är typ G) men jag vill höja betyget till typ D eller C. Har du något tips på hur man kan göra för att kanske förstå mer i matte? Eller ja, bli bättre. Tack o hej! :)

Anonym,  24 november 2013 kl. 08:35  

Heej Hanna!
Jag är en tjej på 12 år och ska ha ett prov i historia, om Gustav Vasa. Läraren har sagt att vi kommer att få en fråga om hur historia används idag. Hur Ska Jag Kunna Veta Det!!!!!!!! Vore jätte jätte tacksam om du kunde ge mig ett tips. Tack i förväg! :) :D

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP