söndag 20 september 2009

Tips till herr/fröken anonym som ska ha prov =)

Hur man pluggar till ett prov i matte c?

Det var en väldigt knepig fråga! Det handlar ju om logik eftersom det är matte. Det är liksom inte kunskapsfrågor, så då fungerar ju inte mina tidigare tips.
Men hur ska man säga. Jag har personligen inte behövt plugga så till prov i matte, eftersom jag har lätt för logiken. Men jag pluggar faktiskt lite inför nationella proven och sådant i matten.

För det första: ta reda på vilka formler som kommer finnas på formelbladet. Resten av formlerna får pluggas in som glosor. Ett bra sätt är att skriva upp alla på samma ställe och nöta in dem, och sedan precis innan provet kollar man igenom dem en sista gång. Sedan det första man gör inne i provsalen är att skriva upp alla formlerna på kladdpappret. Så har man allihopa sedan, och slipper oroa sig över att komma ihåg formler =)

Annars är det just logiken. Det viktiga när man tittar på matten i boken är inte att studera enskilda fall, men att förstå liksom HUR det hänger ihop.
ex. "när jag har en funktion så kan jag derivera den och har jag då x och y så får jag en lutning som tydligen är en hastighet". Ja, det är att lära sig utantill. Det funkar tills du får en funktion som är f(t). Oj, inga x och y, vad händer nu då? Men om man genom derivatans definition har sett att man får ut förändringshastigheten i en punkt för funktionen, så vet man även då att man får en hastighet. Osv.

Nu vet jag förstås inte om du kommit till derivator än, ignorera själva innehållet i det jag skrev annars =)
Men! Mitt bästa tips: börja långt i förväg, titta igenom alla formler och försök se Logiken, inte vilka bokstäver som används hur. Och ta dig tid att testräkna fler uppgifter om ni fått någon extra övningsbok utöver matteboken =)
På så sätt lär man sig alla de små knepen och luringarna som lärarna älskar att använda på proven bara för att förvirra en =)

.. jag hoppas detta kan vara till hjälp :o
(och gör förresten inte som jag gjorde idag och sitt och räkna matte vid denna tiden! Det blir bara fel - Hela Tiden!)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP