lördag 9 augusti 2008

Aouch

Jag har lite lite ont i huvudet faktiskt.
Jag har suttit här i två timmar och kollat igenom alla 7 kapitel vi redan avverkat i fysikboken. Eller om det är 8. Men jag tror det är 7. Mer aouch är att det är 12 kapitel totalt, så lika mycket som vi redan lärt oss ska vi läsa in till, och det på hälften så lång tid!
Och det mesta aouch är att det är kämpigt för mig att förstå och minnas allt samtidigt!
Och det mer än mesta aouch är att jag har ont i huvudet nu!

Hoppas hoppas hoppas på att jag kommer in i det mer när jag börjar skolan igen. Hjälp alltså, detta kommer bli skiiitkämpigt. Känner jag nu.
Tur att kemin i alla fall känns Mer hanterbar. Men inte lätt för det. Oh hjälp, molmassa och hela dendär dreten!
Hjälp!
Hjälp!

Men. Jag gör i alla fall mer än vad mina fellow klasskamrater gör hoppas jag. Bah, även om jag inte kan få ett mvg för att de andra är sämre, så skulle jag bli överlycklig om jag slapp känna känslan av att hela tiden ligga ett halvt steg bakom (det är verkligen min största skräck, och anledningen till att jag alltid jobbar iväg i förväg istället för att ta mig tid att läsa in och förstå allt ordentligt.. även om det också brukar komma med på köpet).
Säg att detta kommer gå, snälla säg att jag klarar mig igenom, snälla säg att jag lyckas på något mirakulöst sätt få mvg i alla ämnen i fortsättningen med, snälla säg att jag kommer att lyckas.

Det känns hopplöst, fast ändå inte. Jag vet att jag kan, om jag verkligen verkligen anstränger mig. Frågan är om jag orkar lägga ned all den ansträngningen. Ge skolarbetet 100% av min uppmärksamhet, tankeförmåga, och viljestrykra hela hela tiden. Sätta alla mina andra viljor och önskningar åt sidan, och bara ge plats åt skolan, skolan och skolan.

Jag måste lyckas. Jag blev ju överlycklig över mina resultat förra terminsslutet. Mvg i alla ämnen. Snälla säg att jag orkar fortsätta så. Tvåan är det värsta säger de. Låt mig bara ta mig igenom tvåan, med mina prestationsnivåer i behåll, så ska jag gladeligen arbeta ihjäl mig i trean med!

Oh hjälp. Jag är orolig. Hur ska det gå i de stora kursproven? Hur hur hur ska det gå?
Men å andra sidan. Vi har haft prov på varje kapitel för sig. Jag har fått mvg på alla dessa prov. De kan väl inte förvänta sig att jag ska minnas precis varje liten enda jävla detalj från varje kapitel när det ändå är 12 kapitel jag ska ha prov på samtidigt?!
Jag antar att det bara är en "översikt", att testa så att jag fått med mig de grundläggande kunskaperna från varje kapitel. Låt oss hoppas på det i alla fall.
För lite om varje sak, eller en ganska stor del av varje sak, det kan jag minnas. Men ska jag minnas allt (och allt enligt mig, det är verkligen allt! Alla uttryck, alla formler, alla tankesätt, alla .. allt!, varje liten sak, utan undantag någonstans) så kommer min hjärna att explodera! Boken är ändå över 300 sidor lång. Ska jag kunna alla detaljer från varje liten sida så måste jag ju ha fotografiskt minne! Och det har jag inte.. och inte så många andra heller.

Jag tror nog att om jag, som vanligt, gör mitt allra yttersta, anstränger mig till bristningsgränsen, och packar in så mycket jag kan minnas och som över huvud taget är möjligt, så kommer det att gå vägen. Precis som det brukar. Med en jävla massa ansträngning så brukar det gå.

bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP