torsdag 12 november 2009

Saker som behöver förklaras

Och det är nu det kommer till det där som det alltid kommer till till slut. Har fått en kommentar från någon annan person där ute som tydligen också känner igen sig i det där med att ha mvg i alla ämnen. Denna personen uttrycker sitt stora missnöje över att jag verkar tro att jag är något på grund av mina betyg eller något, samt att han är besviken över att han inte kände igen sig mer i mina texter än han gjorde. Dessutom ber han mig att växa upp. Och så försöker han lära mig grammatik (det heter "som jag", inte "som mig" ..)

Jag förstår inte varför det alltid hamnar här till slut? Jag har bra betyg. Jag har inte fuskat mig till dem. De är ärligt förtjänade. Det är Jag som sett till att betygen är vad de är. Borde jag då inte få vara stolt över att jag har mvg rakt igenom på det program som generellt räknas som ett av de jobbigaste?
Varför får jag inte lov att säga att jag tycker att jag är smart? Eller att jag tycker att jag har lätt för att lära mig? Eller att jag tycker att jag förstår saker lättare än vad många andra gör? Jag har bevisat att jag når upp till de högre höjderna inom samtliga ämnen. Jag förtjänar att vara stolt över mig själv, att tro på mig själv, och tycka att jag är bra.

Folk väljer att tolka mina "jag är jättebra på detta" som "jag är bättre än alla andra", vilket inte alls är det jag säger. Rent grundläggande är ett mvg bättre än ett vg och visar på en större förståelse för ämnet, så jag kan ju inte säga att jag tycker att jag är Sämre än dem med vg i alla fall. Men det är en annan sak. För övrigt brukar jag inte värdera folk efter vilket betyg de har, men nu när kommentaren är fälld på ett sådant sätt så..

Jag tycker på inget sätt att jag är bättre än andra i helhet. Jag är bättre än många i skolan, jag tänker inte förneka det för det är bara elakt. Om en person med mvg i allt säger att den är dålig, vem fan kan då vara bra? Men det finns mycket mer man kan vara bra på. Social kompetens, musikalisk talang, idrottstalang, konstnärlig talang, och tusen miljader andra saker som man kan vara bra på. Jag är bra på att få höga betyg. Jag är skitbra på det faktiskt, så visst är jag stolt över det. Men jag beundrar andra människor som klarar av saker jag inte klarar av, och tycker på inget sätt att jag är bättre än någon annan i allmänhet. Kanske bara i så fall inom just skolan och betygen.

Men det är väl sverige och den jäkla jantelagen. Jag får inte lov att säga att jag är bra. Det är alla andra som ska säga "gud vad duktig du är!" när jag efter femtusen år äntligen fått frågan "vad har du för betyg då?" (för det går ju inte att vräka ur sig det själv!), och det är då jag ska svara "äsch, jag har väl bara tur eller något".
Jag tänker inte göra det! Jag är bra på detta, och jag tänker tro på mig själv. Jag har full tilltro och beundran för min hjärnas enorma förmåga att förstå och lära in. Jag tänker inte låta den gå till spillo, men jag tänker däremot vara oerhört glad och stolt över att jag kan det jag kan!

Det är en fråga om självförtroende. Jag vet att jag kan, därför får jag lov att tala om det också. Och jag förstår för övrigt inte vad det var personen skulle känna igen sig i? Som om alla personer med mvg vore likadana? Det vore samma sak som att säga att alla invandrare är likadana, eller att alla kristna är likadana, eller något annat fånigt. Vissa pluggar skiten ur sig för att få mvg, vissa glider fram på ett bananskal. Så är det bara.

Och om det där med grammatiken: Jag skiter fullständigt i hur det borde vara, jag säger det som jag hör oftast, och om du har läst lika mycket som jag så vet du också att språken utvecklas genom att det uppstår variationer i hur folk använder det. Säger flest människor "som mig" istället för "som jag" så blir det snart "som mig" som är det nya rätta att säga. Nya ord tillkommer, gamla ord försvinner, och nya sätt att använda gamla ord förnyar språket. Vi vill väl inte vara kvar på stenåldern heller? :)

Och snälla, rara, inse att jag är stolt över mig själv och har självförtroende. Att tro på sin egen förmåga är inte samma sak som att tycka att man är bättre än andra. Jag förtjänar att tala om för mig själv hur jävla bra jag är, för det vet jag att jag är!

1 kommentarer:

Johanna,  13 november 2009 kl. 08:23  

Jag är grym på att springa efter svåra bollar i tennis, skriva på andra språk, ta kontakt med intressanta killar, lösa Griddlers, spela piano, vara mig och leta information :D bland annat! Håller med dig fullständigt! Det är väl ingen annan som vet att jag kan allt detta, och om inte någon annan kan berömma mig för det får jag ju göra det själv! Hur ska vi annars kunna bota bristen på självkänsla i det här landet? Rock on ;)

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP