söndag 8 november 2009

Antisvininfluensan-tankar är väldigt kontroversiella märker jag :)

Jaha. Nu fick jag en bunt kommentarer att svara på. Tänkte beta av de svarbara av dem en efter en helt enkelt:

först skriver "Anonym" att:
Vi fick inget vaccin mot fågelinfluensan för att den inte smittar mellan människor! Risken att så många skulle komma i kontakt med sjuka fåglar var ganska liten... Hade den däremot börjat smitta mellan oss hade den varit mycket värre än svinis! Men usch, nu vet inte jag heller om jag vill ta det ..:/

Svar:
Well, jag är medveten om detta. Samtidigt såg man väl på teve hur alla kineser gick runt med munskydd? Vad skulle de göra det för överallt, de har väl inte vilda fåglar inomhus? Och vad jag har hört någonstans (jag lyssnar alldeles för mycket så jag minns inte vart, men antagligen på radio eller nyheterna) så började väl den influensan mot slutet att smittas även mellan människor..

Sen kommer Johanna:
Ska du fortfarande vaccinera dig? Jag tror inte jag ska göra det...men hade det inte varit för att man ska göra det för att skydda andra hade jag inte tvekat, då hade jag sagt klart nej.

Svar:
Jag bryr mig då inte om risken att smittas vidare när jag funderar över det. Tydligen kan man vara smittbärare även om man inte blir sjuk själv. Nödvändigt då liksom. Jag väger mer risken att få svininfluensan + dö av att jag får det svårast möjliga insjuknandet mot riskerna att drabbas av okända biverkningar av vaccinet inom 15 år. Vad känns värst liksom?
Jag tror inte, just nu, att jag tänker vaccinera mig, men jag pendlar fram och tillbaka..

Sedan skriver ytterligare en "Anonym" (värst vad alla gillar att vara anonyma.. stå för det ni tycker?) att:
Åhå, en undersköterska som inte tar vaccinet, vilket bevis! Be henne förklara skillnaden på virus och bakterier för att se hon har fler gedigna kunskaper att bjuda på efter sin långa medicinutbildning.

Dina källor är en fröjd att se: en myndighet (vars text du förmodligen inte förstått), en tidning och resten är bloggare med rätt att tycka vad de vill utan kvalitetskrav.

Svar:
Jag litar då i alla fall mer på en utbildad undersköterska med lång erfarenhet inom vården än en anonym liten kommentar på internet. Varför bör jag lita på dig när du inte ens vill säga vem du är?
Källorna består för övrigt av bland anant en legitimerad läkare (du kanske missade det?), en myndighets text vilken jag visst förstår (jag förstår rätt mycket ser du, jag har mvg i alla ämnen.. det har nog en orsak ^^), och vad gäller övriga källor så hänvisar jag till deras källor, vilka i sin tur består av ännu fler läkare, och ytterligare källor som jag bedömmer som pålitliga i hög utsträckning.
Men om du vet så mycket, ge mig några utav källorna du tycker är pålitliga. Helst sådana som inte är påverkade av något vinstintresse i denna frågan tack..

3 kommentarer:

Anonym,  8 november 2009 kl. 22:04  

Jag tog vaccinet (fega nästan ur pga min enorma fobi för nålar),och jag fick inte en enda biverkning utom andningssvårigheter och stor värk i armen :)
Jag vet inte varför jag fick så lite biverkningar,kanske beror på att jag redan har haft självaste svininfluensan ^^

Anonym,  9 november 2009 kl. 22:38  

Ver det inte SARS kineserna hade munskydd för ditt pucko, du vet inget och du ska inte uttala dig om saker du inte vet! undersköterskor är inte äns utbildade inom läkemedel och sånt, du skrämmer bara folk med din skit!

Anonym,  9 november 2009 kl. 22:41  

en sak till bara för man har mvg i allt betyder det inte att man är smart, somliga pluggar sig till det! som tillexempel DU! Skaffa dig ett liv istället för att skrämma folk som vaccinerar sig för att rädda liv!

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP