måndag 12 oktober 2009

Tänk på vad du säger för helvete..

Orden är nog faktiskt det mäktigaste vapnet en människa kan bruka mot någon av sina egna. Jag är verkligen inte den första att konstatera det, och jag är säkerligen inte heller den siste att upplysa om det. Det finns nog inget som kan sänka en människa så totalt som några "väl" valda ord i "rätt" tillfälle. En så simpel fras som "men fy vad fult" - en mening på knappt 10 bokstäver - kan förstöra en person för resten av dagen, sänka någon fullständigt och ingjuta känslan av hopplöshet och misslyckande.

Tänk på den stackars tjejen som kanske inte har så många vänner, som testar en ny tröja och känner sig jättefin. Så kommer någon och säger "fan vad fult" och vips är hon på ruinens brant och funderar över varför hon ens lever, varför i helskotta hon chansade, och intalar sig själv att hon är dömd att misslyckas i allt hon gör..

Eller tänk på mig, för självklart skriver jag om det för att jag just drabbats av det, när jag sitter och spelar piano. Spelar välkända låtar som går bra i nästan en halvtimma, och ska sedan öva på de jag är lite osäker på. Jag försöker så gott jag kan, väl medveten om att hela huset hör mig varesig jag vill det eller inte.. så kommer det "hallå kan inte du stänga dörren om du ska öva??" från min brors rum. Även om halvtimman innan inte gjorde honom något. Sådant sänker mig totalt. Jag må vara en svag människa, men jag tror inte jag är ensam. Så överväg vad ni säger noggrant är ni snälla, för en liten sak kan bli till en väldigt väldigt stor sak beroende på vem det är som får ta emot orden..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP