torsdag 15 oktober 2009

Renlighetshysterin

Det är en sak som jag har tänkt länge, men som gör sig extra påmind varje gång det är någon större "pandemi" på gång i världen, som tar upp hela nyhetsinslag och skapar stora rubriker i alla tidningar. Alla blir så fruktansvärt galna i renlighet. Alla tror att de ska dö. Alla tror att jorden går under inom 10 dagar för nu finns det ett nytt virus/en ny bakterie på fri fot i samhället. Jag tycker renlighetsmanin är fånig.

Försökte diskutera saken i skolan idag, men jag fick inget egentligt gehör, så jag testar här istället. Huruvida det finns i någon statistik eller inte har jag ingen koll på, men jag har hört ryktesvägen (från relativt högutbildade människor - inte hysterigalningar) att det finns studier som tyder på att ju mer måna föräldrarna är om renligheten i barnens uppväxtmiljö, desto fler allergier tenderar barnen att få. Rätt intressant tanke det där. Det är ju ändå när man är ung som immunförsvaret är helt "rent" och alla celler fungerar som bäst. Att råka ut för ett virus som liten skulle alltså antagligen med större sannolikhet leda till att man bildar väl fungerande antikroppar och utvecklar ett bra motstånd mot viruset, jämfört med hur det skulle se ut om man utsattes för det först som äldre. För växer man upp i en kliniskt ren miljö alla sina första år så är ju immunförsvaret fortfarande lika "rent" efter flera år som det var när man föddes. Inte så bra motståndskraft hos det precis.

"lite skit rensar magen" - ett väl använt uttryck som jag tycker framför min poäng väldigt bra. Jag har vuxit upp i en familj där vi är totalt 4 syskon. Ingen av oss har utsatts för någon extrem renlighet precis, vi har kört mer på lagomnivån. Med extrem menar jag typ.. duscha 1-2 gånger/dag, tvätta händerna innan man går ut, när man har varit ute, innan man äter, efter man ätit, varje gång man behövt ta i något "smutsigt", och så vidare och så vidare.. Jag menar inte att vi är några äckliga sluskar som aldrig duschar eller tvättar händerna ordentligt, men vi kör på lagom-nivån.
Det som talar för mig här då är att ingen av oss någonsin blivit vidare allvarligt sjuk ändå - även om vi inte utövat extrem renlighet. Jag minns i grundskolan när halva klassen var borta i influensa eller magsjuka - jag satt kvar varje gång. Började tro ett tag att jag var resistent mot den sjukan, för jag tänkte aldrig på alla renlighetsföreskrifter som skolsköterskan och lärarna delade ut. Ändå klarade jag mig finfint. Jag blir nästan aldrig förkyld, och jag har bara varit magsjuk en enda gång i hela mitt liv. Det var när jag hade gått och hållit hand med Roberts lillasyster, för att sedan äta lite chips och en timma senare höra henne spy på undervåningen. "om jag hade tvättat händerna hade jag sluppit undan magsjukan" tänker väl många nu. Men hallå, jag har drabbats en gång på flera 100 chanser folk har haft att smitta mig. Antagligen berodde det nog mest på att det var ett litet annorlunda magsjukevirus som florerade uppe i värmland jämfört med här på västkusten, och att det var därför mitt försvar inte stod emot det. Nästa gång jag varit med henne och hon spydde så blev jag nämligen inte alls magsjuk igen.

Nu finns det ett nytt vaccin mot svininfluensan. Allt var väldigt uppblåst i början, alla skulle ha vaccin, alla skulle dö. Själv funderar jag på om jag ska vaccinera mig eller inte. Jag funderar på om vaccinet är vidare genomtänkt eftersom de tog fram det så fort. Har läst om andra vaccin som förvisso hindrade en sjukdomsspridning, men sedan ledde till långt värre oförutsedda biverkningar för alla som fick det. Det vill man ju inte råka ut för. Dessutom är det fortfarande fler, procentuellt, som dör i vanlig influensa än som dör i svininfluensan. Hallå, då vill jag hellre vaccinera mig mot vanlig influensa tack - förstår inte hysterin kring en till synes mindre farlig influensa.

Det jag vill säga är väl att det inte är så jäkla farligt att råka ut för lite bakterier och virus hit och dit. Tvärt om - vi måste utsättas för skiten för att kunna bygga ett försvar mot det. Försvaret bygger man bäst som väldigt liten, när kroppens alla system fungerar som allra bäst och jobbar för högtryck dygnet runt. Stöter man aldrig på sjukdomar har man aldrig något försvar mot dem..

Och sist men inte minst: lagom är bäst - och det gäller allt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP