onsdag 26 augusti 2009

Växtvärk?

Känns faktiskt seriöst som om jag har växtvärk i mitt ena knä. Vilket jag i och för sig kan se som positivt, då det är i just det knäet som tillhör det benet som skolsyster konstaderade är ca 1,5-2cm kortare än det andra.. frågan är om jag vill ha ett längre knä dock.. borde ju se lite konstigt ut? Faktiskt tror jag hellre jag föredrar ett längre smalben (det är det som är något kortare)..

Så jag ska nog hellre tolka det som att jag är kall om benen, och därför gör det ont. Jag kan alltså se fram emot en framtid som förtidspensionerad på grund utav att reumatismen hindrar mig från att jobba normalt i vårat kalla klimat, och därför blir jag en såndär som har en liten bungalow i spanien någon stans som jag reser iväg till varje vinter när vädret blir för kallt! Värme är bra för lederna :D

.. eller så kan jag ju helt enkelt se till att förbättra min blodcirkulation och hela kroppens funktion.. typ genom att träna. Så slipper jag bli iskall om både fötter och händer så fort jag har kortärmat och går utan strumpor..

Nåwell. Nu har jag precis gjort klart spanskaläxan. Vi skulle skriva om den spanska filmindustrin, eller ja, något intressant om den. Jag är tyvärr inte alls intresserad av film, så det blev lite jobbigt för mig. Därför har jag skjutit upp det så långt som möjligt. Tills jag tog mig i kragen nu.

I övrigt blev jag glad idag under skoldagen, då någon av alla 1000 poletter som måste trilla ner innan jag fattar fysiken faktiskt föll ner idag. Helt plötsligt kunde jag lösa detta intrikata problem utan problem (haha ) :
"På vilken höjd över jordytan är en rakets tyngd hälften så stor som vid jordytan? Nödvändiga data hämtas ur tabell"
Kanske inte ter sig så svårt.. men vad fasen har jag att gå på? Enda uppgifterna i tabellen är ju jordradien och jordmassan. Visade sig att jag bara behövde radien. För plötsligt gick det upp för mig att
F/2 = G * m*M/2r^2 , och sedan ska ju det vara lika med G * m*M/(r+x)^2 där avståndet från jordytan är x. Åhå! Sedan kunde man förenkla bort allt utom jordens och radie, och vips hade jag mitt värde på x :D
(nej, det är inte meningen att ni ska fatta.. det är meningen att ni ska tycka att jag är smart ;D )

Glädjen infann sig. Ett stort genombrott var avklarat.
Och nu är det minsann dags att sova ^^

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP