lördag 7 mars 2009

Religionsarbetet så gott som avklarat..

"För omkring 1500 år sedan, i vad som numera är norra delen av Sydamerika, levde Orukeliterna. Deras land hette inte föga oanat Orukien, och var ett starkt rike i förhållande till sina grannar. Det var också i detta land som religionen Dejab en gång föddes. "

Så börjar mitt religionsarbete, som pappa just nu sitter och korrektursläser. Intressant, det involverar t.ex. polygami, och lite andra saker, så det blir kul att se vad han tycker och tänker..
Jag är ganska nöjd i alla fall, men jag vet fortfarande inte om det är så han (läraren) har tänkt sig uppgiften.

Våran uppgift är som följer:
"Eran uppgift blir att individuellt konstruera en ny religion. Religionen i fråga skall växa fram ur ett samhälle och en tidsålder som ni börjar med att kort berätta".

Jag har börjat med att beskriva samhället (ca 1/3 A4 sida), sedan beskriver jag hur religionen växer fram i samband med att en man får kontakt med 3 gudar (1/3 A4 till). Så skriver jag lite om hur det blir då, sedan hoppar jag fram 10 år i tiden, ett skutt över en stor förändring (de störtar diktatorn i landet), och förklarar hur det blir då (ca. 1/2 A4 sida) , och avslutar med att berätta om hur religionen ser ut idag (kvarvarande del av totalt 2 A4sidor som var maxgränsen).

Vet inte om det är så han vill ha det, eller om jag bara skulle valt tiden som den var och berättat mer om hur det var precis då. Jag gillar mitt sätt i alla fall. Lite som att jag skulle berätta om Kristendomen som i hur judarna levde några år innan år 0, hur det blev när Jesus föddes och levde, och avsluta med att berätta hur de kristna lever idag.
Då låter jag väl ändå en religion växa fram ur ett samhälle? Bara det att jag följer upp den lite..

Jag hoppas det är bra.. jag menar, jag har ju ändå skapat en religion..

Äsch, jag fick mvg på mitt läxförhör, så jag hoppas att han gillar att jag är lite nyskapande här med!

1 kommentarer:

Anonym,  9 mars 2009 kl. 17:04  

haha den uppgiften har vi också fått. vad oorginell han är henrik

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP