fredag 20 mars 2009

Klockan 11


.. visst blev bilden snygg på detta sättet?
Synd att man inte ser så bra ut från alla vinklar och lite oftare..

En sak jag ogillar: folk som skyltar med hur duktiga de är. "ska jag säga?!" - jomen varje gång jag anspelar på min egen intelligens är när jag blandar in ironi / skämtar / försvarar mig mot folk som tror att jag är en idiot. Aldrig att jag seriöst skulle kunna säga något som att "fyfan vad jag är bra. Jag är nog bäst på detta, bättre än alla andra jag vet". Klokast är den som inser vad h*n inte vet.. Sa någon smart människa någon gång :)
För att återgå till ämnet. Jesus sa en smart sak en gång (citerar en del av bergspredikan, matteus 6:1-4) :

"Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himlen. När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Nej, när du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör. Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig."

Och vad kan vi läsa ur detta? Att det är bättre att göra bra saker och själv vara trygg i det. Att inte behöva tala om det för precis alla hela tiden. Om ni okristna suddar bort all kristen prägel ur texten tror jag ni får samma kontenta faktiskt. Man ska inte skryta och tro att man är något för att andra ska tycka att man är intressant. Jag springer aldrig, någonsin, runt om jag fått mvg på ett prov och skriker "FAAN vad bra jag är! jag är helt enkelt bäst, se på detta, titta jag är så jävla bra!!". Det räcker med att jag vet det. För att vara ärlig är det bara störande att se folk som tror att de är något. För tänk vad det skulle reta alla de som inte fick lika bra betyg som mig om jag gjorde så? Jag visar respekt jag.
Men nu handlar det inte bara om just betyg och intelligens och sådant, utan allmänt. Typ "titta på mig jag var snäll mot dendär personen" och sådana saker.. varför är frågan? För att få sola sig i allmän glans och avundsjuka? - löjligt.

så, nu är jag klarstörd :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP