onsdag 4 mars 2009

It's a free world..

.. hette filmen vi såg på bio idag med klassen. Urkass. Skitdålig. Tråkig. Meningslös. Ointressant. Sövande. Triiiiiist.
Är några få ord som kan beskriva den.
Den handlar tydligen om arbetsmarknaden för immigranter i Storbritannien. Kul kul. De hade det inte så bra verkade det som. Men huvudpersonen är i alla fall hemsk och otroligt självisk. Det var det enda som engagerade mig, hur dum hon var. Men den var trist.

Sedan var det någon på hamsterpaj som ville ha boktips och då kom jag att tänka på de 5 böckerna i serien som jag läste för några år sedan. Som jag alltid kommer att tänka på när folk vill ha boktips. Det är nog lätt den bästa serien jag läst. Eller ja, den får tävla med Harry Potter, den minns jag också typ precis hela handlingen ur. Men till den serien jag snackade om.

Den handlar om 4 syskon, huvudpersonen är Cathy, den näst äldsta av dem. Dessa syskonen blir, efter att deras pappa dör, dumpade av sin mamma hemma hos deras mormor, där de får leva instängda i ett litet skrymsle på vinden. De får knappt mat, och får aldrig se solljuset. Deras mormor hatar dem över allt annat, och de kan inte för sitt liv förstå varför.
Självklart handlar inte hela bokserien om hur de sitter instängda på en vind, men jag vill inte avslöja för mycket.. Men handlingen är verkligen annorlunda, och definitivt inte något man läst innan. Och böckerna var tillräckligt bra för att etsa sig fast i mitt minne under flera år, fast att jag knappt minns vad böckerna jag läst för en vecka sedan heter, eller vad de handlade om för den delen.
Böckerna i serien är följande:
Skuggor i skogen
Vindsträdgården
Blomblad för vinden
Törnbädden
Lustgården

Författaren heter Virginia Andrews. Hon har skrivit många andra bra böcker med (som jag läst större delen utav.. ) men dessa är ändå hennes bästa i min mening.
Om ni funderar på att läsa dem, så är ett tips dock att börja med andra boken, och ta första boken sist. Den förstör lite annars, tycker i alla fall jag. (själv läste jag 3e boken först efter att ha fått den tipsad från en lärare, sedan läste jag 2an näst sist och 1an sist.. så jag dillar inte bara om att det är bäst att läsa 1an sist .. men 2an först är nog ändå bäst ^^ )

Så det var mitt lilla tips för dagen, ett boktips. Sjukt bra böcker är de!

För övrigt borde jag plugga kemi. Visst måste man bara älska att läsa om alla möjliga och omöjliga sätt för några kolatomer att koppla ihop sig med varandra?!
.. jag fattar fortfarande inte att en och samma atom kan orsaka så många svåra saker att lära sig..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP