lördag 6 februari 2010

Sverige är rakt åt helvete igen

Jag pratar såklart om melodifestivalen. Har tyckt illa om den i flera år nu, men likförbaskat kollar jag och hoppas att den ska vara bättre varje år. Så även detta året.

Men kom igen, startfältet var ju helt värdelöst? Inte en enda wow-låt? Ingen som man reagerade på? Ingen som man tänkte "DEN kan vinna!". Ingenting.
Och den enda låten som var någorlunda för att någonsin ta sig någonvart i Eurovision åkte ut i andra röstningsrundan. Även om jag inte gillar den så, den skulle gått hem i övriga Europa. Vi får inse att vi inte har musiksmaken som krävs här i sverige, och börja lära oss att rösta taktiskt. Om vi inte gillar att hamna sist inför hela europa år efter år förrstås =)


Och låten jag pratar om är förstås denna.
Studerar man den märker man fort att den är en väldigt tydlig morf mellan 2 tidigare vinnare från eurovision:


Vinnare 2004 och 2005. Ändock fortfarande vinnare över huvud taget, vilket inte vi har varit på vääldigt länge.
Studerar man senare års vinnare är det dock mer tvivelaktigt vad man egentligen borde satsa på.. En lesbisk kamplåt på serbiska (2007), en rysk som sjunger Belive med skriskoåkare i bakgrunden (2008), och nu senast en norman och en sagovärld (2009). Hittar inget tema i det. Men som sagt, låtarna ovan har ändå funkat innan..

Men vad försöker vi tävla med över huvud taget? Salem al Fakir och en flygel, eller en liten tonårsidol? Ingen av dem skulle slå särskilt stort i europa.. Fast vad vet jag, jag kan ju ha fel =)
(Men det tror jag inte)
Hoppas verkligen låtarna blir bättre kommande veckor..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP