torsdag 4 februari 2010

Överbevisade fysikläraren :D

"Nu tror jag att Hanna börjar bli lite för bra för den här fysik B-kursen vi har här.. vi får flytta henne till någon svårare kurs tycker jag!"
- citat av min fysiklärare idag.

Saken är den att det var en uppgift på fysikprovet som jag skrev förra fredagen som jag tyckte var lite smått helknäpp. Så jag frågade pappa i måndags när jag kom hit om jag hade fel eller rätt eller vad det var som var fel.
I uppgiften stod det: när man släpper en stavmagnet genom en spole skapas en inducerad spänning som visas på ett minnesoscilloskop. Så fick man se bilden. Det visade en liten våg som gjorde ett skutt uppåt och landade igen och var klar. Jag fick bestämt för mig att den skulle skutta först upp, sedan ner, och sedan vara klar. Det fick pappa också för sig. Så vi labbade:


En stavmagnet (vi testade åtminstone noggrant så den hade två poler och inte var nåt annat vajsing) får färdas genom ett plaströr och flyga rakt igenom spolen längst ned. Spänningsförändringen i kretsen med spolen noteras på oscilloskopet (syns i bakgrunden - det som syns på bilden där är minnesbilden från testet strax innan. Vi testade flera gånger).


Vågen som noterades. Helt riktigt skuttade den både upp OCH ned, den var inte klar efter första.

Jag talade om det för min fysiklärare. Jag fick rätt. Jag är bra ibland =)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP