tisdag 1 december 2009

Tisdag kväll

Imorgon är provet. Spelningen gick bra förresten! Min spanskalärare var där, hihi, rätt oväntat! Får väl se vad hon säger om mig på fredag nu :)

För att inte deppa ihop över provet som stundar så tänkte jag lysa upp tillvaron med att tala om att jag fick 30 av 31 möjliga poäng på mitt kemiprov som jag skrev i förra veckan! Jag är glad. För det här med organisk kemi är ju som sagt inte min grej, men det gick vägen ändå till slut! Jag hade till och med rätt på 2-mvg-kvalitetsfrågan som löd:
"För att majskolvar inte skall förlora sin sötma förväller man dem efter skörd. Gör man inte detta förlorar de ca. 50% av sötman. Förklara detta på ett biokemiskt sätt". (eller liknande)
När jag läste frågan tänkte jag:
"eh... öh.. vafan?... vad är förvälla? vaddå majskolvar? Har vi läst något om majskolvar? Vad fan har det här med biokemi att göra? Vem i helvete bryr sig om jävla majs? Men nej, sluta nu, fokusera!.. tänk Hanna, Tänk!"
Sedan tänkte jag. Sedan slog en tanke mig : Förvälla låter som något som kokar. Proteiner denatureras av förhöjd temperatur. Enzymer är proteiner. Enzym kan göra stärkelse utav sockret i växten. Pang tjoff, bara sådär. Det finns inget bättre än att svara stensäkert på en fråga som man inte har en endaste liten jävla susning om egentligen. Sedär, tack för 2 mvg-kvalitéer. Jag äger ibland :)

Fast. Samhällsekonomi är väl inte riktigt min grej heller. Usch. Jag Hoppas och ber till Gud att allt ska vara på min sida imorgon. Dessutom ska jag läsa anteckningarna en gång till. Mår dåligt över detta. Men det är bara för att jag inte vet vad läraren förväntar sig. Alltid extra jobbigt då. Jag vet inte vad han gillar att läsa, och det stressar mig som fan. Bästa är att efter detta provet så vet jag om jag gör rätt eller inte. Då är det bara att fortsätta som jag gör, eller ändra på mig. Får tänka så. Efter detta vet jag. Du har fler chanser Hanna, ta det lugnt!
(önska mig lycka till allihop!)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP