onsdag 16 december 2009

"Stradivarius hemlighet"

Uppe med tuppen som jag är, så hann jag läsa GP en stund medan jag åt frukost. (Notera dessutom att jag hinner blogga innan jag ska till bussen, det är fantastiskt!) Där kunde jag läsa om att 12 forskare arbetat med att ta reda på hemligheten med Stradivarius-fiolerna i 4 år nu, konstant. De har analyserat ett millimeterstort fragment av träet i massa konstiga saker (och nördig som jag är så visste jag nu vad kromatografiskt, spektrofotometriskt och med elektronmikroskop innebar.. xD). Gissa vad de kommit fram till, på dessa 4 år? Stradivarius gjorde ingenting speciellt.

Haha, vilken upptäckt efter 4 hela år. De skyler dock över det hela med "än är inte hela gåtan löst", som om det fanns något mer att upptäcka i dedär jäkla fiolerna. Kan han inte bara ha använt sig av extra hög kvalitet på allt, måste det finnas en "magisk ingrediens"?


Äh. Nu ska jag i alla fall ha KemiKursprov. Önska mig lycka till!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP