torsdag 17 december 2009

Nu har jag målat naglarna! :D

Och i väntan på att de ska torka ordentligt, så att jag kan gå och göra andra saker, så sitter jag här vid datorn :)

Tänkte jag kan ju berätta lite smålustiga saker från dagen under tiden =)
Som imorse, när min busschaufför (eller min och min, chauffören till bussen jag åkte med) fick kärringstopp i en korsning! Hur ofta händer det liksom? xD Tror jag upplevde ett sånt där once-in-a-lifetime moment där ;)

Sen på matten var vår kära mattelärare jättesmart. Vi håller just på att lära oss grunderna om imaginära tal, och idag lärde han oss bland annat att i upphöjt i 4 blir ett. Så i upphöjt i något jämnt delbart med ett ger alltså också talet ett, eftersom det blir ett multiplicerat med fler ettor.. hoppas ni fattar ;) Sedan skrev han i alla fall en liten förenkling på tavlan:

i^68 = i^64 * i^4 = 1*1 = 1

Han löser alltså ut i^4 för att få kvar i upphöjt i någonting jämnt delbart med 4.. men hallå, är inte 68 också jämnt delbart med 4 då eller?! xD Så totalt onödigt så det finns inte! xD

Nåja, nog med mina nördhistorier, nu ska jag undersöka om naglarna torkat! ^^
Eller ni kan få en bild på mig först, det var ju så länge sedan nu ;)


Rawr ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP