söndag 20 december 2009

Sverige - det inkompetenta landet

Jag skulle vart hemma klockan 10. Jag var hemma halv 12. Så fort det kommer lite futtig snö så kapsejsar hela jävla systemet. Helt otroligt är det. Jag menar, vi bor i Sverige. Vi får snö varenda jävla år, och så har det varit sedan människor först började vandra på jorden. Ska det då vara så jävla svårt att förstå att vi kommer få snö nästa år, och nästa år igen, och nästa år efter det med?! Varför i helvete rasar hela landet samman på grund av något som inträffar varje år? Kan vi inte ens göra oss förberedda på det som vi Vet kommer att ske? (Vad händer då om vi plötsligt råkar i krig exempelvis? )

Snö. Det är fruset regn. Regna kan det göra utav bara helvete, men råkar det vara under noll grader celsius, då får det absolut inte "regna" längre. Det är helt otroligt. Helt otroligt att man kan vara så dåliga på att hantera någonting som uppstår varje år.

Jag skulle åka från Grums klockan 18.28. Klockan 18.32 meddelades via högtalaren (som ÄNTLIGEN fungerar, det är ett mirakel!) att tåget förväntades ankomma klockan 18.40. Klockan 18.45 satt jag äntligen på det jävla tåget mot Göteborg. Det hade varit tvunget att vänta på ett försenat tåg från Stockholm.
Sedan kommer vi till Säffle. I Säffle har det snöat ännumer än i Grums. Faktiskt så mycket (ca 1 dm.. wooow) att banverket helt förlorat kontrollen över växlarna där. Lokföraren måste alltså gå ut och skotta för hand och vrida växeln själv. Efter detta är vi totalt 43 minuter försenade.
Jag skulle vara framme i Göteborg klockan 20.49, för att sedan vänta i en halvtimma och ta pendeln mot kungsbacka klockan 21.17. God tidsmarginal. Klockan 21.24 rullar det jävla tåget in på stationen och jag har missat min anslutning.
Nästa tåg går 22.17. Jag sätter mig snällt och väntar och hatar mitt liv. Klockan 22.00 går jag på pendeln som ska gå klockan 22.17. Klockan 22.20 har den fortfarande inte lämnat stationen. Klockan 22.32 får vi veta att den har problem med en dörr och att vi måste byta till tåget på spåret bredvid. Klockan 22.40 lämnar det tåget stationen.
Jag är i Kungsbacka klockan 23.10, där pappa hämtar mig. Egentligen skulle jag varit där klockan 21.42. Underbart.

Det värsta av allt är att från och med Åmål (2 stationer efter grums) åker jag på enbart mitt fritidskort. Fritidskortet har jag betalat för till Västtrafik, men jag får åka på Sj's tåg med det. Jag har dessutom åkt både med Sj och med Västtrafik under vägen, alltså kommer ingen av dem att vilja ta ansvar för att ge ut någon resetidsersättning för min totala 1½ timmas försening. Men om man delar upp det för sig så har sj en försening, och västtrafik en. Sj kommer inte vilja betala till mig eftersom jag åkt "gratis" i deras ögon. Västtrafik kommer säkerligen heller inte vara så villiga att betala något till mig för tågets 28 minuters försening. Jag hade ju ändå inget viktigt möte som jag missade.

Jag hatar kollektivtrafik. Försöker man resa billigt, utan att ha något viktigt möte att åka till, då är man fasenimej inget vidare värd i deras ögon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP