lördag 12 december 2009

Lördag kväll

Får ursäkta mina sporadiska försvinnanden som bara råkar inträffa just de helgerna jag är hemma hos Robert.. =)

Men jag har åtminstone varit duktig under tiden! Luciaframträdandena i skolan gick finfint, och sedan orkade jag till och med plugga kemi hela tågresan upp till Robert.. slutade dock i att jag var JÄTTEHUNGRIG (gröt med saftsås i bamba = lite långsamma kolhydrater och mycket socker) och påväg rakt mot ett kraftigt sänkt blodsockervärde(mycket socker -> mycket insulin -> kraftigt sänkt blodsocker). Addera åksjuka från att ha läst en bok under tiden jag åker i ett fordon, så får ni en Hanna som inte mådde så jättebra..

Dessutom har jag suttit med den förbannade älskade kemin i fyra timmar idag =) Jag är duktig!
Nu vet jag till och med att glukos blir till pyruvat i glykolysen. Finns det tillräckligt med syre så blir pyruvatet(en?) till en acetylgrupp som binds till Koenzym A, och som sedan förs in i citronsyracyklen. För varje acetylgrupp får man där ut 2 koldioxid, 3 NADH + H+, 1 FADH2, och 1ATP. I andningskedjan får man sedan ut 3ATP per NADH + H+.
Visst är jag duktig? ^^ Det där kom dessutom från det kapitlet som jag markerat med "LÄS IGEN!!".. =)

Nej nu ska jag gå och lägga mig inne hos Robert, han tröttnade på att sitta här bredvid, så han gick iväg :(

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP