söndag 26 april 2009

Middagen!

Yes, vi åt otroligt god middag igår gott folk :)

Nämligen klyftpotatis, stekt kött och tsatsiki. Fy fasen vad gott.
Titta bara:



*nomnomnom*

Jag stod för framställandet av tzatzikin och klyvandet av potatisarna^^

Bara för att jag har världens bästa kokbok,
...så ska jag dela med mig av receptet på tzatziki, även om jag har modifierat det lite.. Ni får min reviderade version istället^^

Tzatziki
3dl turkisk yoghurt, naturell (alternativt vanlig naturell yoghurt som man måste låta filtreras i 1-2 timmar först.. turkisk yoghurt gör allt enklare alltså :D)
1-2 vitlöksklyftor
½krm salt (alla gillar iofs olika mycket, jag tog lite mer..)
½krm svartpeppar
1tsk olivolja (eller någon annan, men jag tog olivolja..)
½-1tsk vinäger
ca 10cm färsk gurka

Tillvägagångssätt:
Om du tog vanlig yoghurt - räkna med att påbörja arbetet 2h innan du kan äta något. I så fall: börja med att hälla yoghurten i ett pappersfilter över en skål och filtrera den, i ca 1-3 timmar.
Om du tog turkisk yoghurt - häll upp yoghurten i en bunke.
Ta fram en kopp/liten skål och blanda oljan, vinägern, saltet och pepparen, samt pressa i vitlöken.
Grovriv gurkan och lägg den i en finmönstrad sil. Pressa därefter med hjälp av händerna ut så mycket vatten det bara går, och sedan ytterligare lite till.
Blanda ned olje-blandningen och gurkan i yoghurten.

Tadaaa!
Sedan är det bara att göra något att ha att äta till ^^

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP