måndag 16 juni 2008

Krångel

Gav mig precis i kast med att beställa biljetter inför resan upp till och ned från älsklingen över midsommarhelgen.

Först fick jag för mig av någon jävla anledning att mitt nya fina fritidskort inte alls gällde som delbetalning för resor på det tåget, fast att jag varit stensäker innan. Så jag vart in på västtrafiks hemsida och läste om det. Någon rubrik lydde något med "På dessa linjer kan du köpa följande biljetter och rabatter ombord" och så scrollade jag ned till Göteborg-Åmål(-Karlstad) och vad fann jag? "Sj biljetter, samt Regionen runt 24". Inget mer!! Inget fritidskort. Så scrollade jag ned ytterligare en bit, och hittar en stor text "Dessa är de laddningar och rabatter som gäller för respektive linje". Shit tänkte jag, och blev så nervös att jag nästan sket på mig. Gällde nu inte mitt fina fritidskort?

Men smart som man är så kollar man åt höger, och märker att man kan scrolla ytterligare. Den sista texten var alltså egentligen en ny rubrik. Scrollar återigen ned till Göteborg-Åmål(-Karlstad) och finner efter en stunds letande "fritidsladdning" inräknat i alla rabatter som gäller. Min lycka var gjord.



Sedan var det då bara att beställa resa från Åmål till Grums, och så returbiljett. De kostar mig 41 kr/st. Mycket billigare än 150 kr/st som jag fått betala innan, Göteborg-Grums.
Men kruxet är nu att platsen ingår i Åmål-Grums, och inte måste väljas till. Medan med mitt fritidskort måste jag sitta i den onumrerade klass 2 -vagnen. Är det då meningen att jag ska resa mig i Åmål och gå och leta upp min nya plats? Nja, jag tror jag dröjer kvar, det är ju ganska onödigt ändå. Om de säger till mig så får jag väl flytta på mig.



For för övrigt till mamma idag, så nu kan jag åter igen inte använda internet på min dator. Är det inte underbart? Tangentbordet på mammas dator låter som en hel hjord skenande hästar när man skriver på det, och det är trådlöst, så ibland känner det för att missa vissa bokstäver här och där. Fantastiskt alltså.

Satt och broderade lite tidigare idag. Hos pappa har jag Elvis-broderiet som stort projekt. Hos mamma har jag två stora projekt. En enorm stramalj, som kommer vara värd några tusen ifall jag gör den bra, är tydligen någon känd sak som formgivit den. Och så har jag min kinesiska kvinna. Det var henne jag broderade på idag. Mitt första broderi på linneväv. Väldigt annorlunda från aidaväv faktiskt. Dessutom har det fler färger än något annat broderi jag gjort innan. Så ibland har jag svårt att hålla reda på vilka saker jag broderat och inte, för det är inte lätt att urskilja de olika nyanserna. Har två olika fäger, 7an och 11an, som ser exakt likadana ut när man håller upp dem bredvid varandra. Enbart om man broderar stora fält med dem, intill varandra, kan man se att det är en liten, liten skillnad i nyans. Men det blir fint. Fint och enormt. Kommer ta ett jävla tag att bli klar. Men det blir fint.
Med mp3lurar i öronen, och härlig musik på, så har man hur mycket tålamod som helst.



Har för övrigt kommit på att playdo-lera luktar vanilj. En bekant doft som jag genast förknippade med sådan lera, eller trolldeg för den delen, kom nämligen över mig titt som tätt när jag satt och broderade. Mot slutet såg jag mig om och upptäckte ett av mammas doftljus, med just doften vanilj, stående på bordet bredvid mig.


(Tack och lov för att blogger sparar utkast med jämna mellanrum <3
Explorer fick nämligen just för sig att stänga ned helt..)

Bengt vill dessutom införa dagens låt, så här kommer den:
Volbeat - A moment forever
finns att lyssna på här:
http://youtube.com/watch?v=Hy3rnIHKBI4

Bengt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP