fredag 20 juni 2008

Glad midsommar allihopa!

Åh jag kan verkligen se den svenska idyllen framför mig nu. Hur hela sveriges befolkning, utanför denhär isolerade ön ute på landsbygden, dansar kring alla sina klädda midsommarstänger, och äter all den goda midsommarmaten de lagat, och festar efterråt med äkta vaniljglass, jordgubbar, och vispad grädde. Och alla är så glada och alla är så lyckliga, och alla familjer är samlade och sams och inga stridigheter någonstans.

Eller inte. De flesta sitter nog ensamma, utom småbarnsfamiljerna. De försöker nog leva idyllen för sina barns skull. Annars är nog de flesta antingen ensamma framför teven, eller ute och super skallen av sig nu när de väl har en anledning.

Själv sitter jag i huset där min pojkvän bror, och skriver på min blogg medan han ligger inne i sitt rum och vilar. Hans bror är äntligen ute och jobbar i trädgården (det har han sagt att han "ska göra alldeles strax" ända sedan ett eller två imorse, och nu är klockan åtta.. ).

Jag har i alla fall lagat mat idag, och den blev ganska god tror jag bestämt. Det mesta av den försvann i alla fall, och hans bror sa speciellt att det var gott, så man får väl hoppas på det. Men riset var inte det bästa, lite myräggs-feeling över dem. Men bättre än förra gången i alla fall!
Kycklingen och detta blev ganska gott, dock kände jag inte av den starka smaken, men det kan nog bero på att mitt smaksinne är en aning bedövat utav min förkylning. Blev jävligt varm och svettig däremot, vilket mer än väl talar om för mig att maten nog visst var kryddstark.

Förlåt igen älsklingen för att jag fördröjde din bror när han skulle ut och arbeta. Det är bara inte så ofta jag får chansen att diskutera något jag är intresserad av. Men förlåt ändå älsklingen.

Vi diskuterade FRA-lagen. 90% av sveriges befolkning är emot den, ändå röstade över 50% för de partier som förespråkar lagen. Någonting pekar mot en väljarövergång åt vänstersidan efter detta förslaget gått igenom?
De borde skämmas, de som har så bra politik i övrigt. Kommer med ett sådanthär förslag, och röstar om det själva, utan att låta befolkningen säga sitt. Jag trodde Sverige var smått känt för det, att vi var ett väldigt demokratiskt land, där det faktiskt var just befolkningen som fick bestämma hur livet i landet skulle se ut. Detta är en grej som i allra högsta grad berör befolkningens liv, därför borde de få vara med och rösta om den.

Alla tjatar om att det stör den personliga integriteten, att anonyma källor inte längre kan vara anonyma (källskyddet försvinner alltså), och att varje person har rätt till sitt privatliv. Men det är så mycket blaj, vem vet inte att i princip varje gång någon säger något sådant, så menar de egentligen "jag vill kunna fortsätta ladda ner utan att åka fast".
Och riksdagen säger att det är för att hålla koll på om det finns några terroristhot. Visst, de oroar sig för terrorister (och vilka jävla terrorister skulle vilja anfalla ett så litet, främlingsvänligt, och dessutom neutralt land?! ), samtidigt som de skär ner på försvarsmakten. Smart, riksdagen, smart. Antagligen använder de väl bara det som något sorts svepskäl för något annat. Undrar bara vad det är de vill kolla egentligen.

Jag som aldrig, aldrig, någonsin, trodde att jag skulle tycka att högern/alliansen hade fel i något, eller att det ens skulle vara värt att överväga att rösta på piratpartiet, ser nu att till och med (lol, ironi) en smart hjärna som jag kan tänka fel ibland.

Men diskussionen om varför nedladdning borde vara laglig kan jag ta en annan dag, jag har så många åsikter så detta blir för långt annars.

Jo, så detta är alltså vad jag sysslar med på midsommarafton. Följer inte riktigt traditionen, eh?

Bengt har som vanligt en Dagens låt, och bengt har fullt med ironi:
Weird Al Yankovic - Don't download this song
lyssna på den:
http://youtube.com/watch?v=Yz-grdpKVqg
( länkjäveln funkar ju inte -.-' )
Bengt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP