onsdag 25 juni 2008

Elitklasser - tumme upp!

Flummade igenom politiksidan i GP idag när jag åt middag. Där fanns en liten notis (eller vad fasen de nu heter) om att man ska införa speciella elitklasser på vissa gymnasium i Göteborg. Tummen upp för det! Där stod det som jag tänkt på och påpekat så länge, att begåvade barn också behöver extra stöd. Blir skolan för lätt så funkar det inte heller. Alla behöver utmaning för att utvecklas. Det stod också att det i framtiden nog kommer till fler gymnasier och även ska börja längre ner i åldrarna. Väldigt mycket jätteglad blir jag då!
Detta stod alltså i GP idag, den 25 Juni, i del 1, första uppslaget.

Men jag önskar att de hade kommit med detta lite tidigare dock. Jag menar, genom hela grundskolan så kämpade jag för att utmaning. Men lyckades inte. Jag minns att mellan 6an och 7an var det allvarligt tal om ifall jag skulle hoppa över en klass. Det var det nog mellan 5an och 6an också. Men jag har aldrig hoppat över en klass. Och anledningen till det är att i just den vevan (6an och 7an) har man ju precis börjat läsa ett nytt språk. Detta var det enda jag inte låg minst ett år före i, och det blev för krångligt att läsa in över sommaren. Eftersom det var ett så nytt ämne, som inte var så bekant. Därför har jag aldrig hoppat över något år.

Jag önskar, önskar önskar, att det hade funnits elitklasser då. Jag gled igenom hela grundskolan utan att få någon utmaning. Det var inte förrns när jag i nian hade räknat ut de vanliga kapitlen i matteboken och gled in på de extrakapitel som behandlade matte B som jag kände att jag fick lite utmaning. Jo, jag gav mig alltså själv på (utan lärares hjälp) matte B redan i nian. Men det var jättesvårt då. Med rätt hjälp och vägledning hade jag fattat det då också.

Det jag menar är, tänk vad mycket längre jag hade kommit om jag hade fått utvecklats hela tiden istället. Det jag lär mig nu hade jag likaväl kunnat fatta då, eftersom min kunskapsnivå legat i princip still genom större delen av grundskolan.
Lite synd. Undras vart jag hade varit idag om elitklasser funnits.

Som det stod i artikeln (inte exakt citat, men samma innebörd) "Även begåvade barn behöver utmaning och stimulans, och detta är något som har varit svårt för skolverket att acceptera. Därför har det dröjt ut med införandet, säkert på bekostnad av många genier."
Lite synd, med tanke på att Sverige är ett land som måste gå frammåt med hjälp av teknisk utveckling, och inte praktiskt arbete. Det importerar vi ju numera. Vad vi behöver är ingenjörer, och sådant, och då måste vi ju se till att utbilda så många intelligenta människor som möjligt.

Låter elakt, kanske, men alla säger att barn som hamnar efter ska få extra stöd för att klara det, men de som hamnar före behöver också sitt stöd, för att inte bli uttråkade och börja skita i skolan för att det är för lätt.

Nå, det här blev långt. Verkligen ett ämne som intresserar mig.

Slutligen får jag väl bara säga då, att onsdagar blir min tevekväll under lovet. Brukar inte kolla på tv, men nu ska det gå minst två program som jag vill se.
Det ena börjar nu snart, klockan 20.00, och det är Crowned, på trean. Mor- och dotter-par som tävlar i skönhet. Sedan klockan 22.00 kommer Project Runway på samma kanal. Det vet jag sedan tidigare säsonger att det är väldigt bra.
Så nu kommer jag bänka mig framför teven varje onsdag framöver.

Bengt väljer dagens låt:
Volbeat - The garden's tale
Upptäckte den på nytt idag, så bra!

Bengt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP