onsdag 11 augusti 2010

Känslig mot lukter..

Finns det månntro fler som mig där ute? Jag upplever i alla fall att jag är mer känslig mot olika lukter än vad många andra är. Min pojkvän är då raka motsatsen, hans luktsinne har försvunnit helt (och det har läkare också konstaterat).. så han känner nada. Utom hästgödsel säger han själv. Stackarn :3
Då föredrar jag att ha det som jag har det, fast det har ändå sina nackdelar..

Om folk använder parfym som jag faktiskt tycker luktar gott, så blir jag ändå illamående och får ont i huvudet. Om någon har luktande schampo i håret och går förbi mig så blir det samma sak, eller med diskmedel, eller hårwax, eller hårsprej, eller ibland matlagning, eller nyköpta sängkläder, eller dofter när man öppnar skåp såsom skafferier eller städskåp.. eller som i detta fallet är mest påtagligt: röklukt. Cigarettrökslukt. Min mamma röker visserligen, men det har inte gjort mig härdad för det. Det är en av de värsta dofterna som påverkar mig allra mest.
Här i min lägenhet är det helt fritt från sådan lukt, d.v.s. ingen som bor här har någonsin rökt. Det upptäcker man lätt genom att öppna ett skåp och känna att det luktar fräscht där. Däremot stinker hela trappuppgången, vilket inte gör mig nåt för det överlever jag så länge det inte luktar i min lägenhet. Men anledningen till att det luktar där är uppenbarligen att grannen under mig röker inomhus. Att det ens finns männskor som gör sånt nu för tiden?! Och i ett hus som är såpass gammalt som detta är, så pyser det såklart in lite här när hon står där och röker under sin köksfläkt. Öppnar jag dörren till trappuppgången är det ingenting i jämförelse, men jag är ändå så känslig så det lilla räcker till att få mig illamående, ge mig lätt huvudvärk, och nästan fungera som laxermedel light.. otrevligt nog.

Fast nu har jag ändå fått det att låta värre än vad det är. Allt det här är helt enkelt ett pyttelitet problem som jag förstorar upp till enorma proportioner för att det är så viktigt för mig. Som jag skrev skulle i princip ingen annan bry sig för det handlar om så lite att man knappt känner det.. om man inte är som jag.
Tror dock jag funnit lösningen. Yocoair från Clas Ohlson skall inhandlas och duschas ut närhelst jag känner att det luktar! =)
Och den har fått många positiva recensioner på internet, så det hoppas jag på ska fungera ^^

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP