onsdag 7 juli 2010

Lite fler tankar inför valet..

(varning för långt inlägg - som i och för sig är väldigt intressant att läsa om man bara orkar ^^)

Denna gången tänkte jag ge mig på vänsterpartiet och deras lysande *host* åsikter om arbeten och löner och skatter osv =)

Informationen om deras åsikter är hämtade från deras egen hemsida, länkar längst ned =)

Ur deras valplatform:
1. Framtidens jobb, framtidens välfärd
Utveckling och förändring kräver att vi satsar nu för att det ska ske något i framtiden. Mycket av vår välfärd och vårt välstånd idag är ett resultat av kloka investeringar tidigare. Det är nu vi måste investera i framtidens industri, välfärd och infrastruktur för att utveckla samhället och möta klimathotet. Det är dessutom det bästa sättet att skapa fler och bättre jobb.


Min åsikt: Det märks tydligt att detta inte är nåt parti som tror på konkurrensens kraft att skapa jobb (detta står också att läsa om man klickar runt lite på deras hemsida). Enligt vänsterpartiet ska alltså staten pumpa in pengar i företag för att de ens ska gå runt - så att folk kan få jobb. En annan tycker ju att det är fånigt att försöka skapa jobb som inte finns, på bekostnad av skattepengar som fås in från jobb som faktiskt behövs. Om jag ska förtydliga med ett exempel; säg att staten "investerar" (som de så fint kallar det) i en industri, pumpar in massor av pengar, så att folk kan bli anställda där och få lön. Eftersom staten faktiskt investerar får vi anta att det inte är en industri som går runt av sig självt. Vad är det då de anställda får i lön? Skattepengar! I och för sig får de också betala en del av lönen i skatt, så att de sedan kan få tillbaka den nästa månad som ny lön. Men ska man ändå bara få skattepengar i lön så kan man väl lika gärna få dem som bidrag..?
Modellen är inte hållbar, för om staten ska ge alla dessa människor lön hela tiden, så måste ju nya pengar hämtas någon stans ifrån. Dessa pengar kan ju förslagsvis hämtas från skatt på löner för anställda inom privata företag- där de anställda får en del av företagets vinst i lön. Istället för skattepengar. Staten höjer skatterna, för att få in mer pengar där ifrån, som de kan ge till de anställda som får skattepengar i lön, och så blir det en ond spiral.
Tacka vet jag fri konkurrens, där bara företag som kan gå med vinst utan statens hjälp överlever. Där får man en faktiskt en del av företagets vinst i lön - istället för andras, och sina egna, skattepengar.


Och så en bild för att liva upp stämningen! Jag känner ingen som helst sympati med denne mans tankar..

Om arbetstid:
Vill ni ha sex timmars arbetsdag?
Ja. Vänsterpartiet vill gradvis sänka normen för heltidsarbete. Vårt långsiktiga mål är en daglig arbetstidsförkortning med sikte på sex timmars arbetsdag. Självklart ska denna förändring ske med en likalönsprincip på samma sätt som alla förändringar inom arbetsmarknaden.


Min åsikt: Vänsterpartiet är bra på att aldrig prata klarspråk så att man faktiskt fattar vad de säger. "likalönsprincip" innebär i deras mening att den lön man tjänar på att arbeta heltid (8h/dag) idag, ska man fortfarande få trots att man bara arbetar 6h/dag. Tycker detta resonemang påminner lite om.. hmm, Grekland? Men jag kan ju ha fel.. Fast frågan är hur man ska kunna få lön för ingenting, 2 timmar om dagen? Det blir ju 10 timmar på en normal arbetsvecka. Detta måste ju såklart fyllas ut av fler anställda om företaget vill fortsätta med samma produktivitet. Men vänsterpartiet, som är emot deltid, får gärna förklara hur de vill att detta ska gå ihop. Ska man heltidsanställa ännu fler människor då eller, och få betala för ännu fler tomma timmar i veckan? De måste väl även den trögaste människa förstå, att det inte går att få lön för ingenting?


Om skatter:
Hur vill ni att skatterna ska se ut?

Skatter har vi främst för att finansiera vår gemensamma välfärd. Vänsterpartiet menar att skatt ska betalas efter förmåga och välfärd fördelas efter behov. En viss progressivitet behövs därför i skattesystemet – alltså att den som tjänar mycket betalar en större andel av sina pengar i skatt än den som tjänat lite. Vi vill också ha högre skatter än idag, så vi kan satsa på fler jobb och på kvalitetshöjningar i välfärden.


Min åsikt: Jag hatar, verkligen hatar att de tycker att högavlönade ("rika" som vissa vill säga) ska betala en större andel i skatt. Jag menar säger vi 33% av lönen, punkt slut, för alla, så kommer högavlönade människor fortfarande betala in en större summa än de lågavlönade. Det är redan mer pengar in i statens kassa. Varför i helvete höja procentsatsen då? Jag blir så förbannad på det här! En person som tjänar 30 000 och får skatta 33% (jag hittar på procenttal) får 20 000 kvar av sin lön. En person som tjänar 50 000 och därmed räknas till de "rika" får plötsligt skatta 50% (jag hittar fortfarande på, men är inte långt från sanningen..) , och får då 25 000 kvar. Jaha, så en person med 20 000 mer i lön ska alltså bara få ut 5 000 mer utav det hela. Tamefan inte rättvist nånstans.
Samma procentsats
kan jag gå med på, då hade den sistnämnda fått kvar 35 000 åtminstone, vilket känns mer rimligt. För skillnaden i hur mycket man måste kämpa för att få ett jobb med 30 000 i lön jämfört med ett med 50 000 i lön är ganska stor.. vem orkar kämpa så mycket mer för att få ut ynka 5 000 mer i månaden?

Vad tycker ni om att personer som inte jobbar betalar mer i skatt än de som jobbar?
Vänsterpartiet är mycket kritiska till det s.k. jobbskatteavdraget som regeringen har infört. i vill ta bort straffbeskattningen av sjuka, arbetslösa och pensionärer. Lika inkomst ska beskattas lika.



Min åsikt: Lägg ägg. Sluta tro att alla som inte arbetar är sjuka eller att det på nåt annat sätt är jättesynd om dem. Det finns såklart de som är sjuka osv, men ge dem ett specialbidrag då för fan, som gör det mindre synd om dem. Sen kan de som inte har någon vettig anledning till att bara sitta hemma på röva få fatta att det inte är så man gör för att leva. Det ska kännas att man inte jobbar, man ska inse att man snyltar på andras skattepengar, och man ska känna sig manad att skaffa jobb. Det ska vara svårt. Det är då man får motivationen. Kan jag strunta i att ha jobb och sitta hemma och ha latjolajban och köpa allt jag vill ha ändå, så kommer jag väl inte inse varför jag borde jobba? Samhället behöver att jag jobbar, men det bryr väl fan inte jag mig om, jag får ju allt jag vill ha ändå! Människor tänker egoistiskt, man får utarbeta sina strategier efter det.



Länkar:
http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=1179&Itemid=825
http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2781&catid=486&Itemid=857
http://www.vansterpartiet.se/index.php?option=com_content&view=article&id=2838&catid=486&Itemid=857

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP