lördag 24 juli 2010

Jag lagade middag =)


Köttfärssås för första gången i mitt liv! Däremot smakar den inte som "klassisk" köttfärssås man är van vid att föräldrar lagar, så jag vet inte riktigt om jag vill kalla det köttfärssås. Gott blev det dock! Fick beröm av både Robert och hans bror ^_^

Receptet jag utgick från är som följer:
Köttfärssås 2 portioner
200g köttfärs
smör
2dl lätt crème fraiche paprika&chili
2tsk soja

Bryn köttfärsen i smör. Häll i crème fraichen och sojan och låt koka någon minut. Servera med pasta och sallad.

Jag tredubblade receptet, och dessutom tyckte jag det var lite simpelt så jag lade till en halv hackad gul lök som jag hällde i efter köttfärsen brynts och lät dessa stekas tillsammans en stund innan jag hällde i resten. Dessutom hällde jag i en liten burk skivade champinjoner (utan spadet!) på slutet när såsen puttrade. Och jag kokade nog i några fler minuter än en enda. Dessutom kryddade jag ytterst lite med vitpeppar, salt och ca 1 tsk socker.
Tillsammans med 400g sphagetti räckte detta lagom till ca 4-5 pers. Alltså lagom till oss 3 som var hemma plus två matlådor till Robert! =)

2 kommentarer:

disdrac,  25 juli 2010 kl. 03:54  

400g spagetti? vägde du allt eller vadå? :o
men jag kan då inte förstå hur du lyckades få allt att räcka till 3pers och två matlådor. :s (300g köttfärs plus en rejält tilltagen portion spagetti är ju bara en måltid för en person.)

:( allt det här matpratet påminde min mage om att jag bara ätit en tallrik frysta blåbär och druckit ett glas yughurt på hela dagen. :o

Hanna 25 juli 2010 kl. 23:59  

hahahaa, du är knäpp -som vanligt ;)
Och dina matvanor är nog ännu värre (vem fan äter frysta blåbär..bara? xD)

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP