söndag 18 januari 2009

Kromosom!

Jahaja, jag har kört fast på det här. Huruvida systerkromatider kallas för kromosom eller inte. För kromosomerna ser ju vanligtvis ut typ som en avlång korv, och sedan så kopierar de sig själva och sitter ihop med kopian, och då är de ju 2 kromosomer som sitter ihop, men ändå verkar folk kalla detta för kromosom det med!
Fast att det ju är 2 systerkromatider!

Så jag och Josefin har dividerat/argumenterat/bråkats om vad som är rätt och inte, fast att ingen av oss egentligen vet, eller fattar (eller vad vet jag, hon kanske fattar, jag fattar inte när hon förklarar i alla fall XD) så fortsätter vi ändå xD

Men nu har jag hittat ett möjligt svar. Här. Jag citerar:
"Definition: enskild nukeinsyramolekyl som innehåller gener nödvändiga för fortplantning, eller sammanbundna identiska kopior av sådan nukleinsyramolekyl, med associerade proteiner, hos cell eller viruspartikel."
Dåså, här står det ju klart och tydligt att det kallas kromosom både när den är enskild, eller sitter ihop med sin kopia. Nu kan jag sova gott. Nästan. Varför kallar de olika saker för samma namn?
Som jag sa till Josefin: från och med nu ska jag kalla alla färger för gul!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP