lördag 24 april 2010

Första tankarna inför valet

Yay, till hösten är det val och för första gången får jag vara med och rösta! Jag ser faktiskt fram emot det =) .. även om jag tyvärr tror att jag är en av de få i min generation som faktiskt orkar bry mig om att sätta mig in i politiken och ha en åsikt alls..

Så nu tänkte jag underlätta för er där ute som inte riktigt orkar, och göra en lätt jämförelse mellan sossarnas och moderaternas åsikt vad gäller arbetsmarknaden! Då vet man ju i alla fall vad de två sidorna tycker i huvudsak =)
(tänker varna för smått partiskhet också, fast det får ni stå ut med ^^ Ni kan också välja att tolka det som att ett av partien är helt överlägset förstås, och att jag inte kan göra annat än att erkänna det :D )

Sossarna går ut starkt med att hävda att fler jobb är en av deras viktigaste valfråga, och påtalar att arbete är grunden för vår gemensamma välfärd. De gör också påhopp mot sina motståndare och hävdar att de bara är ute efter att sänka ersättningen till de värst drabbade på arbetsmarknaden, samt att de bara vill införa massa skitjobb, så som städning och poolvaktning. De hävdar istället att vi i sverige, som exportland, inte har nytta utav städning och poolvaktning, utan att vi istället behöver satsa på kunskap och lång utbildning så att vi kan konkurrera utomlands med vad vi har att erbjuda.
Tolkning: Folk som arbetar kan betala skatt som försörjer folk som inte arbetar, perfekt enligt sossarna. Ta från dem som anstränger sig, ge till dem som skiter i det. Att göra påhopp visar tydligt på att man inte har några bättre argument för sin sak än att tala mot andra. Och att sätta folk i utbildning är bara ett fånigt trick för att minska arbetslöshetssiffran, eftersom de inte kan räknas som arbetslösa. Men en sak, om alla ska sättas i utbildning så kostar det skattepengar. Dessa skulle ju ingå i den allmäna välfärden, så jag antar att jag absolut inte vill vara en av de få som arbetar när sossarna regerar nästa gång - det kommer ju bli skitdyrt för mig.

Moderaterna hävdar i sin tur att arbeten uppstår när efterfrågan finns. Därför har de under sin regeringsperiod nu infört förändringar så som jobbskatteavdraget, som innebär att folk har mer pengar kvar att röra sig med istället för att betala i skatt. Detta innebär fler människor med mer pengar, och det är klart att dessa människor känner för att köpa fler saker. En logisk följd blir ökad produktion som leder till nyanställningar = minskad arbetslöshet. Dessutom har de gjort det enklare för företag att just nyanställa folk (vilket jag ofta hört är himla krångligt från min far som en gång var egenföretagare med flertalet anställda), med sänkta avgifter för egenföretagare osv. Dessutom, citat: "En av de viktigaste orsakerna till att arbetslösheten i Sverige har varit hög även i högkonjunktur är att de ekonomiska drivkrafterna för att arbeta inte har varit tillräckligt starka, framförallt i de grupper där arbetskraftspotentialen finns. Moderaterna vill att det ska vara skillnad på att jobba och att inte göra det. Eftersom vi har minskat skattetrycket mest för dem som tjänar minst blir steget mellan bidrag och arbete större. ". För att folk ska arbeta krävs det att de vill arbeta också. Vem vill arbeta om det är i princip lika lönsamt att leva på bidrag? Sossarnas påhopp stämmer inte heller riktigt, för man får anta att de som är värst drabbade på arbetsmarknaden är de som tjänar minst, och dem har ju moderaterna faktiskt hjälpt.
Tolkning: Moderaterna har alltid menat att den som gör mest förtjänar mest, vilket är helt underbart och rättvist. Dessutom har de insett att det behövs motivation för att folk ska arbeta alls, något som sossarna sätter sig rakt emot. Enligt dem ska man ta från de stackarna som orkar arbeta för sina pengar, och ge rikligt till dem som inte jobbar alls. Moderaterna vill ge pengar till dem som förtjänar pengarna. Dessutom, bara att se att deras politik följer logiska resonemang som faktiskt fungerar i praktiken, är ett väldigt plus i mina ögon.

Jag hoppas nu att jag lyckades lite i min avsikt att ta ner politiken på en förståbar nivå för er som orkade läsa igenom det hela =)
Och ni får ursäkta om jag är tråkig, jag vet att politik inte är så intressant nu för tiden, men jag ka inte hjälpa att jag är väldigt intresserad av min enda chans att påverka sveriges och min egen framtid ;)



Källor:
http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Var-politik-A-till-O/Arbete-at-alla/
http://www.moderat.se/web/Arbetsmarknad.aspx

1 kommentarer:

Disdrac,  26 april 2010 kl. 23:35  

En av få ja möjligen men definitivt inte ensam...
och vadå partiskhet det där var väll bara obestridliga fakta som alla borde inse. :P

iaf trevlig liten analys av situationen det där.
Men allt för lättförståelig för min smak. (fast den var väll inte riktad till inskränkta extremister som redan vet vart dom befinner sig utan till dom som inte vet...)

Va menar du verkligen att jag gått och varit nördig nästan hela mitt liv? :o Politik är väll visst intressant? ;)

hittade lite intressant att läsa. någon professor i samhällsvetenskap på GU som skrivit lite...
http://www.henrikoscarsson.com/2009_06_01_archive.html

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP