tisdag 21 september 2010

Jag äger ju sönder hela matlab!


jag är så jävla kung! Lyckoruset jag upplever när jag ser att programmet gör som jag vill är helt obeskrivligt xD
Matlab är helt jäkla.. omöjligt, och jag har bråkat och varit ovän med det sedan första dagen - men just nu gör det som jag vill och då tänker jag vara totalt överlycklig :D
btw, klicka på bilderna om ni vill se mina skillz i detalj ;)
(ehe, och om ni hittar det udda strecket i första bilden så är det för att jag hade skrivit lite fel först så det blev en streck istället för en grön ruta XD)

Det jag har gjort är förresten början till en uppgift som de kallar Game of Life, som ska symbolisera livet hos en gäng celler. Hittills har jag lyckats generera ett rutnät, samt få programmet att låta mig klicka x antal valfria gånger vart jag vill i grafen för att markera rutor som då blir gröna. Dessa är cellerna jag valt ut. Dessutom sparas vilka rutor jag markerat i form av en matris fylld av nollor (och ettor för där det finns celler)^^
Kvar återstår att programmera fram det som ska göra att cellerna föds, överlever eller dör, och det beror på hur många levande celler rutan i fråga har som närmsta grannar. Intressant det här =)

1 kommentarer:

Anonym,  21 september 2010 kl. 12:56  

Hej Hanna! Anna från klassen här:) Googlade just på Game of life för att få tips, så kom din blogg upp!
Kram!

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP