söndag 27 juni 2010

Minnesknep ^^

Igår lärde jag mig 3 mobilnummer på max någon minut eller två.. Jag kan dem fortfarande, utan att ha repeterat, upptäckte jag när jag vaknade imorse. Haha, Viktoria, Johanna och Thomas, ni kan känna er träffade för era nummer kommer jag inte glömma på ett tag.. xD

Allt började med ett litet test, jag försökte få Robert att minnas mitt personnummer och mitt mobilnummer. Det gick väl sådär. Men för att demonstrera mitt lilla speciella minnesknep när det kommer till att minnas nummer, så bad jag honom testa mig ^^ Det funkade ju uppenbarligen :P

Vad är mitt knep då? Jag ser nummersatsen framför mig (inte bokstavligt, i huvudet!), och när jag hör numret så ser jag mönstret för hur det ska knappas in. Jag rabblar alltså inte bara siffror, jag lär mig ett mönster. På så sätt aktiverar jag flera delar av hjärnan (den som behandlar det visuella, den som behandlar rörelsemönster, och den som behandlar sifferminne, och kanske några fler?), istället för att aktivera bara sifferminnet genom att rabbla det som en ramsa. Resultatet blir att man lär sig mycket mycket lättare!
Finns det någon där ute som känner för att bli en levande telefonbok, så testa det ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP