måndag 18 oktober 2010

Första muntan avklarad!

Ni förstår, jag har inte gått och dött, inte gått upp i rök, inte mystiskt rymt utomlands, och inte glömt av att ni finns (även om ca. 20% av er hittar hit för att ni googlar "värmland" och hittar en bild jag lade upp för länge sedan..) - jag har bara haft måttlig stress/ångest inför denna tentaveckas första förhör: munta i kemi. Det tillsammans med världshistoriens värsta motivationsbrist har gjort att jag gått in i någon sorts vakuum och gjort ingenting alls, eftersom jag känt att jag inte kan göra något annat innan jag pluggat, men inte orkat plugga. Jo, en sak har jag gjort. Vräkt i mig onyttigheter! I fredags kom älskling hem med en enorm willyskasse med godsaker i! Det fanns sourcream&onion-ringar, jordnötsringar, sourcream&onion-chips, 4x twix, och en stor kexchoklad - och jag har ätit upp så gott som allt. På 3 dagar. Okej, älskling har hjälpt till lite han också, men jag står nog för ca 70%. Dessutom åt vi pizza i lördags, och handlade mera lösgodis och en 0,5l ben&jerrys half baked i söndags också. Som nästan är slut de med. Det är stört vad mycket man kan längta efter sallad och nyttigheter. Har noll sötsug just nu, och igårkväll åt vi sallad med kokt ägg och bake-off-bröd. Jäklans gott!


Men nog om det - jag överlevde muntan!! :D Fast att det nog var mer tur än skicklighet, så tänker jag vara lycklig ändå ^^ Jag fick skriva elektronkonfiguration för 3 ämnen och deras joner, beskriva med lewis-syrabas-teori varför kolmonoxid och järn2+joner binder så bra till varandra, och så fick jag balansera redoxreaktionen mellan Fe2+ och permanganat.
Väldigt lätta uppgifter ändå, men sista uppgiften orsakade lite trubbel för mig, eftersom jag fick hjärnsläpp på hur man balanserar redoxreaktioner, och examinatorn dessutom kände för att meddela att det bara var 5 minuter kvar just när jag började med uppgiften. Men hjärnsläppet släppte och tur var väl det, för man behövde 100% för att få VG, och det fick jag :D:D:D

Såhär klad hest blir man om man klarar en munta i kemi:



 och så en till bara för att jag är så snygg

Hejhopp nu ska jag försöka jaga fatt på matten innan jag tappar all motivation som glädjen över resultatet medförde! ^^
Tenta i Analys och Linjär Algebra A har vi alltså på torsdag..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP