torsdag 21 oktober 2010

Får jag dö nu?

Hej. Jag lever - otroligt nog - fortfarande. Men dendär mattetentan har varit nära att ta kål på mig, verkligen. Sprängande huvudvärk i tre dagar i rad, och jag har varit Tvungen att lägga ner böckerna och bara försöka vila och ta det lugnt. Redan när provet började idag tyckte jag mig se flimmer för ögonen och tänkte att hej och hå nu kommer huvudvärken igen, och visst gjorde den det. Fyra timmar med 8 uppgifter, att det ens kan få en att må så kass..
Fast jag var ändå rätt nöjd med mig själv när jag gick därifrån - hade gett ordentliga lösningar på åtminstone 5 av uppgifterna, eller kanske 6 stycken, minns inte riktigt. Konstigaste var dock att det jag alltid tyckt varit allra enklast - att analysera funktioner, ta fram derivator, hitta trevliga punkter osvosv, var det som blev allra svårast idag! För han hade valt en äckelfunktion. Inte själva deriveringen, det var två vanliga polynom (!!) men för att det inte blev några fina heltal. Och min huvudräkning suger, så att försöka stoppa in x=(-4-rotenur7)/3 i en polynomfunktion är ju rena döden för mig..
Bättre gick det med att bevisa gränsvärden och räkna ut krångligare derivator osv. Och den analytiska geometrin gick som en dans! Hett tips: ska ni läsa på ett högskoleprogram som är känt för att ha intensiva mattekurser - läs matte breddning!

Men det dummaste av allt idag måste ju ändå vara när jag för 10 minuter sedan fick för mig att gå in och kolla om han lagt upp facit. Nu mår jag bara kass. Undrar om jag klarade tentan. Nå det lär jag få veta om två veckor..

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP