lördag 2 oktober 2010

Fastnade i skolans värld

Bestämde mig för att läsa en del av kapitlet vi ska gå igenom i kemi nästa vecka. Det sträcker sig från sida 94 till 124. 116-124 hade jag redan läst inför en lab. Bestämde mig för att 10 sidor,det vill säga hälften, var lagom. 1½ timma senare upptäckte jag att jag kommit ända fram till det jag redan läst. Det var alltså så intressant att jag fastnade i boken utan att notera hur långt eller länge jag läst. Hm. Kapitlet heter "Molecular shape and structure" och går igenom VSEPR-modellen, valens-bindningsteorin och molekylärorbitalteorin. Fritt översatt till svenska såklart! Me luves kemi just nu :D

Nåt helt annat är det med matten dock. Gillar inte. Inte alls. Enda som är roligt är alla Alexeis fina citat.

Från kemilab i tisdags. Satt vid en dator i 4 timmar och ritade molekylskelett och orbitaler. Skoj var det!
Matteföreläsning: "Punkter sitter fast, vektorer är ... ja, vad ska det stå här?" *tystnad* ".. kom igen, vad är det viktigaste ordet i hela livet???" *tystnad* .. "Vektorer är FRIA!!!"
Rubrik på tavlan: "Lösning utan geometri och utan bilder". Han gjorde först en lösning med bilder och geometrisk tolkning, sedan gick han över till denna med citat: "man måste ha lite känsla för geometri, men man får sakna denna känslan och ändå lösa problemet" .. nämen tack, vad snällt ! xD

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP