torsdag 15 maj 2008

Trycket börjar lätta.

Jag känner det nu. Att nu har jag nästan tagit mig igenom denna veckan. Att jag nästan struntar i om jag får mvg på naturkunskapen eller inte, för i vilket fall så har jag gjort så gott jag kunnat. Att jag faktiskt lyckats ta mig igenom denna veckan utan nervösa sammanbrott. Jag är stolt över mig själv, att jag klarar av det. Skit samma om jag inte jobbat precis 100% av tiden, jag har inte orkat. Orkar man inte så är det ingen idé att försöka, för det kommer ingen vart ändå. Nu får jag se vad som händer imorgon. Engelskaglosorna kommer jag nog kunna typ hälften av, men det får gå. Naturkunskapen hoppas jag är någorlunda överrensstämmande med de anteckningar jag gjort ur boken. Jag har rationaliserat bort mer än jag brukar, men jag har ändå pluggat in det väsentliga. Hoppas att jag plockat ut rätt väsentliga, eller att hon har överseende ifall man gör ett litet prov som kanske är vg istället för mvg. Jag hoppas att mitt slutbetyg blir det samma ändå.
Jafan, det är ju mitt slutbetyg det handlar om. Nu jävlar tror jag att jag fick motivationen till att plugga in det jävla naturkunskapsprovet! Jag tackar mig.
Men i vilket fall, hur det än går, så kommer jag vara stolt över mig själv för att jag klarar den höga pressen som är i skolan under sådana här veckor i slutet av läsåren. Efter detta har vi bara 4 prov kvar. 4 prov på tre och en halv vecka. Ändå är jag lättad. "Bara fyra prov" är det inte många som kan säga. Men vi har haft minst en 30 prov detta läsåret, så det känns rättfärdigat. Och så några redovisningar, men det löser sig.
Jag kommer klara detta, jag är så jävla duktig!

Och nu vill jag ha musik, vet bara inte vad jag vill lyssna på.. *bläddra runt*

Lambretta - Bimbo
Den är bra! Fick av min trumlärare xD

Nu ska jag härnäst skriva in mina spanska-stödord i datorn inför redovisningen på måndag, så att jag kan lämna böckerna i skolan imorgon och inte ta med dem till Robert. Den redovisningen kommer nog gå ganska bra.
18.20 har jag pianolektion. Ärligt talat har jag inte övat ett skit, och det kommer jag tala om också. Jag måste kunna prioritera bort saker, och nu har jag gjort det. Jag är nöjd med det med. Att klara av att säga ifrån för mig själv när jag inte klarar allt.

Såja, och sedan plugga naturkunskap. Hur jag än gör så kommer jag få minst ett vg. Har alltid varit så, om jag knappt anstränger mig så är det det betyget som kommer till mig. Men nu ska vi inte ropa hej förrän vi är över bäcken. Jag kan få ett g och faila totalt också. Men jag har faktiskt pluggat. Så kanske är min definition av "inte anstränga mig alls" egentligen "plugga normalt utan att notoriskt lägga varenda detalj på minnet".. alltså samma definition som majoriteten av ungdomarna i dag använder till sitt "plugga jävligt mycket".
Jag kanske helt enkelt utgår ifrån en annan standard. För jag pluggar ju. Pluggar jag kan jag inte faila. Om jag bara läst igenom en gång, då skulle jag kanske få g. Nej men det är ingen risk, nu ska jag ta det lugnt och lära mig så mycket jag klarar av att läsa in, och inte stressa upp mig över resten..


Troposfären, stratosfären, mesosfären, jonosfären. I troposfären finns 75% av luftens massa. Ozonlagret finns i stratosfären, därför är den varmare än yttre delen av troposfären. Mesosfären blir kallare, och jonosfären varmare, eftersom massor av solens strålning träffar partiklarna där och slår sönder dem så att det frigörs värmeenergi.
Om ozonlagret fanns precis vid jordytan hade det för övrigt bara varit 3 cm tjockt. Tror jag, eller om det var millimeter. Det mäts i dobson i alla fall. Och om sommaren brukar det ligga på mellan 280 - 400 dobsonenheter.
Och så har vi uva, uvb, uvc. Uva är 320-340 nm våglängd. Uvb är 240-320 nm. Och Uvc är <240 nm. Uvc når aldrig jorden. Uvb når jorden ibland, eller en del av det. Uva når alltid jorden. Det är uvc som är mest farligt. Det har kortast våglängd och därför mest energi, och bryter ned de kovalenta bindningarna i molekyler. Det kan därför skada Dna, alltså arvsmassa, och förstöra växtligheten med. Och det ger grå starr, alltså linsen i ögat grumlas.
Marknära ozon, som bildas då kolväten, CHx, och kväveoxider NOx, reagerar, i samband med förbränning, är också skadligt för hälsan. ozon är en väldigt reaktiv molekyl, och reagerar med nästan alla organiska celler. Därför kan den irritera våra luftvägar, och försvåra fotosyntesen.
Ozonet uppe i luften bildas då syrgasmolekyler träffas av uvc-strålning, dvs <240 nm. Då slås de sönder till syreatomer, som sedan reagerar med en annan syrgasmolekyl och bildar ozon.

(Bra låt!!
E-type and The Poodles - Line of fire
<33333 )

Ozonet i stratosfären bryts också ned utav uv-strålning, men då utav Uva, 320-340 nm. Så ozon både bildas och bryts ned i ungefär samma takt, och det är det som hindrar den strålningen från att komma vidare ner till jorden, samt att ozonlagret reflekterar ut delar av strålningen.
Men utsläpp av CFC, freon, alltså klorvätekarboner, gör att det bryts ned snabbare än det byggs upp. För klor, Cl, reagerar med ozonet så att det blir kloroxid, ClO och syre istället. Sedan reagerar kloroxiden med en fri syreatom (d.v.s. en sådan som just blivit sönderslagen och skall slås samman med en syrgasmolekyl för att bilda ozon) och bildar fritt klor, Cl, och en syrgasmolekyl. Sedan börjar det fria kloret om igen. Så samma lilla kloratom kan förstöra hur mycket ozon som helst!

(bra låt igen!!
Trivium - Pull harder on the strings of your martyr)

Få se, vad mer?
*för dig som inte fattat det än, jag pluggar här och nu! Genom att berätta om vad jag vet så befäster jag mina kunskaper. Se det som ett tillfälle att lära dig något nytt, eller sluta läs omedelbart, så säger jag till när jag pluggat klart!*

Det finns tre olika grupper av energikällor; förrådsresurser, fondresurser, och flödesresurser.
Förrådsresurserna är inte förnyelsebara, de går att använda tills de är slut, och då är de slut, exempel är olja.
Fondresurser är förnyelsebara om man använder dem på rätt sätt, exempel är biogas.
Flödesresurser är helt förnyelsebara, exempel är sol, vind, och vatten.

Miljöproblem kan delas in i tre grupper: Globala, Regionala, och Lokala.
Globala berör hela jorden, såsom växthuseffekten.
Regionala berör ett större område, typ några länder, och är tillexempel marknära ozon eller försurning.
Lokala berör ett litet område, som en stad, och exempel är partikelutsläpp.

Dagens samhälle kräver energi, det går inte frammåt annars, men framtidens energi måste vara hållbar ekologiskt, socialt-ekonomiskt, och tekniskt. Energianvändningen måste bli effektivare, så att inte lika mycket går till spillo. U-länderna kommer stå för en stor ökning av energiförbrukning inom de närmsta årtiondena. Tekniken måste utvecklas för att möta kraven på bättre effektivitet. Man kan mäta hur effektivt länder utnyttjar sin energi, och det mäts i "energi per BNP dollar". Ju lägre siffra, desto bättre.

Det finns 6 olika energiformer; Lägesenergi, rörelseenergi, elektromagnetisk strålning, elektrisk energi, kärnenergi, kemisk energi.
Lägesenergi: föremål på högre höjd har högre potentiell energi än de på låg höjd. Inkluderar också saker som fjädrar, allt som innehåller en energi som kan utlösas genom förflyttning. (ingen säker definition där, men jag vet vad det handlar om..)
Rörelseenergi: Energin som utvecklas då föremål är i rörelse.
Elektromagnetisk strålning: Går i vågor, ju kortare våglängd, desto högre energiinnehåll. Kan också förklaras i fotoner och kvanta, men fattar inte riktigt det, ävenom jag förstår principen.
Elektrisk energi: El helt enkelt, är mer av en energibärare, för man kan inte lagra elektrisk energi, den måste utnyttjas direkt.
Kärnenergi: Energin som finns i kärnan av varje atom, och som kan utvinnas vid kärnklyvning eller kärnsammanslagning (fission eller fusion).
Kemisk energi: sitter i bindningarna mellan atomerna i molekyler, och frigörs då bindningarna bryts.

Fotosyntesen gjorde att det bildades syre i luften, vilket ledde till att ozonlagret kunde bildas, och liv kunde ta sig upp på land. Det gjorde också att organismer började utveckla cellandning, och att många metaller reagerade och blev oxider.
Vatten och ozonlagret skyddar båda mot farliga ultravioletta strålar.

Vid kusten finns det extra mycket marknära ozon, då mycket blåser hit från "kontinenten" och dessutom reflekteras ju uv-strålarna upp utav vattnet, och slår sönder syret närmast marken, så att det bildas ozon.

(Bra låt igen:
tAKiDA - Halo ^^)

Nu ska vi se.. (nej jag har fortfarande inte pluggat klart, leta efter fetstilen längre ner..)

Fram till 1800-talet använde vi mest flödes- och fondresurser i Sverige. Vattenkraften har alltid varit viktig, men det var först vid början av 1900-talet som man började bygga stora kraftverk för energiförsörjningen. I början av 1900-talet blev stenkolet en allt viktigare energiråvara, och sedan blev det krig, WWI och WWII, och då ströps tillförseln av energiråvaror. Då började man bland annat driva bilarna på gengas, som man fick genom att elda ved i en stor tank längst bak på bilen. Efter andra världskrigets slut blev oljan den klart dominerande energikällan. Under 1950-1970 utvecklade man kärnkraften, och 1972 stod ett kraftverk färdigt att testas. 1973 blev det krig i mellanöstern, och oljetillförseln ströps, man började då försöka minska sitt oljeberoende, genom att göra energiutvinningen mer effektiv med färre förluster, och genom att byta ut oljan mot andra energikällor. Detta fortsätter än idag, eftersom vi vet att oljan förr eller senare kommer ta slut, men den utgör ändå 33-40% utav den totala energitillförseln i sverige.

Åh justeja, sedan var det ju detta med..
W=F*s, P=W/t,
Enheter:
W [J] [Nm]
F [N]
s [m]
P [W]
t [s]

1Ws = 1J
kWh o dyl. är alltså uttryck för energi, och inte effekt.
1kWh = 1*3600 = 3600 kJ

Lite kuriosa är att en vuxen person behöverungefär 10000 kJ per dag. (om det inte bara var J )

Verkningsgrad = nyttig energi/tillförd energi.


okej, jag kanske kunde en del ändå redan då...
Kanske inte ett g i alla fall då..
och nu har jag pluggat klart! En guldstjärna till den som läste igenom allt.

För övrigt borde jag börja skriva in spanskan nu då. Nu känns i alla fall naturkunskapen inte lika kritisk längre. Tack och lov.
Bara jag minns den imorgon också. Tänk om det skiter sig nu, bara för att jag skrivit ned allt innan.
Min hjärna brukar ju alltid göra så att den minns allt perfekt på provet. Tänk om den såg detta som prov nu.
Fast det tror jag inte..
Och med lite vägledning, i form av frågorna som ju finns på provet, så borde den minnas lika fint då.
Känns bra att jag kan en del i alla fall då..

Spanska var det.
Och packa till Robert.

Imorgon ses vi älskling, jag längtar så mycket <3

1 kommentarer:

Anonym,  15 maj 2008 kl. 20:50  

haha, känns som man lärde sig en hel del^^ Hoppas på mvg imon:P

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP