tisdag 30 november 2010

svar till skoltrött anonym =)

Jag såg nyss att jag fått en sån gullig kommentar igår ^^, titta bara:

Hej! Kan du snälla hjälpa mig? Jag är typ skoltrött, går i nian.. Jag är sjukt orolig inför nationella. Nu komr ju dessutom nationella i NO ! Jag känner mig så ointelligent.. Önskar jag vore intelligent o smart som du :( Är dessutom blyg..

Jag har några MVG men jag vill ha mvg i allt.. Men jag trivs verkligen inte i min klass men det är försent för att byta, hur ska jag göra för att få MVG i allt ? Snälla hjälp mig ! Har inga ig eller så men aa. Sen är jag typ sen varje dag :(

Du har en skitbra blogg <3


Hur glad blir man inte för nåt sånt liksom? ^^

och som svar:

Du verkar ju nu i och för sig redan följa min blogg mer eller mindre, men jag kan ju alltid tipsa om det här inlägget jag skrev för ett ganska bra tag sedan nu (när jag fortfarande gick på gymnasiet, haha - den gamla goda tiden :P), som beskriver de viktigaste komponenterna i vägen fram till bra betyg. Kan ju hända att du inte sett dem :P

Utöver det vill jag ge dig några fler tips när jag läser det du skriver. För det första är det synd med klassen, jag vet precis hur det känns. Det fanns ett tag i grundskolan när jag verkligen inte hade några vänner. Största oron varje dag var typ om jag skulle behöva sitta ensam på lunchen.. Men för att glömma av det la jag istället mitt fokus på skolarbetet, det fanns ju ändå rätt nära till hands när jag var i skolan ;D Visst blir man väl inte världens intressantaste om man sitter med skolböcker på rasterna, men har man egentligen något att förlora på det jämfört med att göra ingenting? ^^

Skoltrötthet kan jag också känna igen mig i på ett sätt, fast ändå inte. Saken är den att jag flera gånger känt mig jättetrött på skolan och allt jag har att göra på grund av den, som tar ifrån mig fritid och så vidare, men varje gång har jag insett att det beror helt och hållet på min egen inställning. Det gäller precis allt i livet. Går man in för nånting och tänker att det kommer bli totalt skit från början, så är risken avsevärt mycket större att det också blir det, än om man istället tänker mer positiva tankar. Så försök ändra ditt tankemönster! Fundera igenom om det inte finns några små detaljer i varje ämne som ni läser som du ändå kan tycka är roliga eller intressanta, och fokusera på det, försök tänka på allt positivt du får ut av att läsa det du gör =)

Är det förresten av någon speciell oundviklig anledning som du kommer sent varje dag? För annars skulle jag försöka lägga om den vanan med, det är också en sån sak som har med inställning att göra. När du anser att lektionerna är tillräckligt viktiga för att komma i tid till dem, så har du inte heller långt till att tycka att de är såpass viktiga att du faktiskt lyssnar, arbetar, och försöker lära dig under lektionerna. Och det gör plugget en hel del enklare =)

Nationella i NO låter ju helt okej för min del, eftersom jag alltid varit intresserad av dem ämnena som räknas till NO :P .. Kan hända att du också tycker det, och i så fall lär du inte ha några större problem med att ta dig igenom dem. Gillar du inte ämnet, och inte på något sätt kan förmå dig att tycka det är minsta lilla intressant, så är det bara ett sånt ämne man får leva med.. Jag hade också ett sånt, idrott. Har aldrig lyckats få mvg i idrott, dock vg, och det är jag riktigt stolt över med tanke på min intressenivå för det ämnet! I övrigt ska det nämnas om nationella att åtminstone min uppfattning är att de är jättelätta jämfört med övriga prov man får av lärarna. Känns mer som de är gjorda för att kunna presentera bra statistik kring elevernas prestationer snarare än att testa vilken standard de når upp till, så oroa dig inte för nationella! Har du klarat övriga prov och andra moment i ämnet så lär du klara nationella galant också! Det mest skrämmande med nationella är egentligen att det är så annorlunda formulerade prov, det ska gå på tid, det är hemligt, och frågorna är annorlunda ställda än hur läraren brukar ställa dem osv. Men man brukar få gamla nationella prov utdelade, och får ni det tycker jag absolut att du ska ta dig en titt på dem och försöka göra dem, och får ni inte några sådana tycker jag nästan du ska höra med läraren om det går att få! Då kan du bli av med en stor del av nervositeten med, i och med att du då vet ungefär vilken prestationsnivå du måste ligga på för att klara av dem =)

Vidare om det gulliga du skrev om att du önskar du vore "intelligent och smart" som mig, så vill jag bara säga att visst kanske jag har lite lättare än andra att lägga saker på minnet, och jag kanske har lite lättare att snappa logiska samband ibland, och lite lättare för.. ptja, alla punkter i det inlägget som jag länkade tidigare, och det gjorde allting lättare för mig i grundskolan och gymnasiet. Jag behövde ju knappt plugga alls då. Men det är inte något som har varit positivt i längden.. Nu går jag ju på högskola och har fått lite perspektiv på saker och ting, och nu önskar jag att jag vore en såndär som fick plugga lite lagomt mycket för att klara proven u grundskolan och gymnasiet, för det är dem det går bäst för på högskolan! Folk i min klass som haft det så får lika bra resultat som jag på tentorna, fast att de pluggar mycket mindre än jag nu - för att de vet sedan flera år tillbaka hur man gör för att effektivast lära sig det som behövs och plugga till prov.. så min poäng var väl att du ska inte deppa över om allting inte är plättlätt för dig, för det kommer du ha jättemycket nytta av längre fram ^^,

Hoppas du tyckte nåt av allt det jag skrev här var vettigt, och tack för din gulliga kommentar! ^^

1 kommentarer:

Anonym,  1 december 2010 kl. 07:56  

Hej! Tack så jättejättemycket för att du tog tid att svara :) Skitsnällt! Uppskattar det.

Jag brukar komma sent för att jag typ är seg på morgonen.. Och äter t.ex jättelångsamt och är lat.. haha :p Jo jag gillar NO, men våran nuvarande lärare lär man sig knappt någonting av så det e ju ej så bra. Jag vill bli läkare i framtiden så man måste ju ha mvg i allt i gymnasiet liksom :) Aha, behövde du aldrig plugga i grundskolan? Lyckos. Idrott är också mitt svåraste ämne.. Kommer aldrig lyckas få mvg där typ, har sämsta konditionen och allt. Men allt annat ska jag försöka få MVG i :D

Skicka en kommentar

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP